ANTALYA BİLİM ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI PROGRAMI DERS BİLGİ PAKETİ
1. Programın Dili
Türkçe.
2. Programın Süresi (Yıl)
2 (İki) yıl.
3. Programın Azami Süresi (Yıl)
Öğrenciler, kaydolduğu programa ilişkin derslerin verildiği yarıyıldan başlamak üzere, her yarıyıl için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın azami 4 (dört) yıl içinde programı tamamlamak zorundadır.
4. Bölüm Başkanı
Dr. Öğr. Üyesi Lale YACAN
5. Tarihçe
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu bünyesinde kurulan Ağız ve Diş Sağlığı Programı, 2019-2020 akademik yılından bu yana öğrenci kabul etmektedir. Programımız ilk mezunlarını 2021 yılında vermiştir.
6. Kazanılan Derece
Ağız ve Diş Sağlığı Programı ön lisans diploması.
7. Kabul ve Kayıt Koşulları
Öğrenciler Ağız ve Diş Sağlığı Programına, ÖSYM’nin her yıl düzenlediği üniversiteye giriş sınavları kapsamında TYT puan türünden bir önceki yılın taban puanları esas alınarak tercih yapmak suretiyle kabul edilmektedir.
8. Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar
ÖSYM tarafından yapılan merkezî yerleştirme, başarı koşulu ile yurtiçi ve yurtdışı kurumlar arası yatay geçiş, merkezî yerleştirme puanı ile kurumlar arası ve kurum içi yatay geçiş ile programımıza öğrenci kabul edilmektedir.
Ağız ve Diş Sağlığı Programına kabul edilen öğrenciler, kayıt yaptırmadan önce kayıtlı oldukları lisans veya ön lisans programlarından başarılı oldukları derslerin programımız ders müfredatına intibak ettirilmesini talep edebilirler. Bu talep, öğrencinin öğrenim görmeye başlayacağı akademik yılın başında Sağlık Meslek Yüksek Okulu’na yazacağı bir dilekçe ile yapılır. Talepte bulunan öğrencinin, dilekçesine onaylı bir not döküm (transkript) belgesinin aslını eklemesi gereklidir. İntibak işlemi, Sağlık Meslek Yüksek Okulu Yönetim Kurulunun ve görevlendireceği komisyonların belirlediği esaslar çerçevesinde gerçekleştirilir. İntibak işlemlerinde ders içerikleri ve AKTS yükü gözetilir.
9. Sınavlar, ölçme ve değerlendirme
Üniversitemizde sınavlar, ara sınav, final sınavı, mazeret sınavı, muafiyet sınavı, ek sınav ve tek ders sınavından oluşur. Sınavlar Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu tarafından hazırlanan ve ilan edilen programa göre yapılır. Sınavlara girmek için öğrenci kimlik kartlarının ibrazı zorunludur. Üniversitemizde bütünleme sınavı uygulaması bulunmayıp, yaz okulu programı mevcuttur.
Ara sınav, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulunun ön lisans programı müfredatında bulunan bir dersin verildiği yarıyıl içinde yapılan sınavdır. Her dersin bir yarıyılda en az bir ara sınavı yapılır veya ders içerisinde yapılan ödev, proje ve benzeri çalışmalar, dersin öğretim üyesi takdirinde, bir ara sınav yerine kullanılabilir. Final sınavı ise, dersin okutulduğu yarıyıl sonunda akademik takvimde belirtilen tarihler içinde yapılan sınavdır. Final sınavlarına katılabilmek için derslere %70 devam mecburiyetinin tamamlanması gerekmektedir. Öğrencilerin dersten başarılı sayılmaları için belirlenen not aralıkları aşağıdaki şekildedir:
Letter Grade |
A+ |
A |
A- |
B+ |
B |
B- |
C+ |
C |
C- |
D+ |
D |
F |
Value |
4.00 |
4.00 |
3.70 |
3.30 |
3.00 |
2.70 |
2.40 |
2.20 |
2.00 |
1.70 |
1.50 |
0.00 |
Total Points |
- |
95-100 |
85-94 |
80-84 |
75-79 |
65-74 |
60-64 |
55-59 |
50-54 |
45-49 |
40-44 |
0-39 |
Öğrencilerimizin akademik yeterliği her yarıyıl sonunda not ortalamaları hesaplanarak belirlenir. İkinci yarıyılın sonundan itibaren genel not ortalaması 2,00 ve üzeri olan öğrencilerin durumu başarılı; 1,99 ve altındaki öğrencilerin durumu ise akademik olarak yetersiz kabul edilir. Program müfredatında bulunan bir dersten başarısız olan öğrenciler bu dersin verildiği ilk yarıyılda dersi tekrar almak zorundadır. Başarısız olunan dersler tamamlanmadan geri kalan tüm mezuniyet koşulları gerçekleşmiş olsa da öğrenci mezuniyete hak kazanamaz.
10. Mezuniyet Koşulları
Üniversitemiz Lisans ve Ön lisans Eğitim ve Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 40’ıncı maddesi uyarınca, ilgili öğrencinin, kayıtlı olduğu programın müfredatında yer alan tüm dersleri başarı ile tamamlaması, genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 ve tamamladığı toplam kredinin en az 120 AKTS olması durumunda öğrenci, ilgili programdan ön lisans diploması almaya hak kazanır.
11. Çift Ana Dal
Çift ana dal öğrenimine ilişkin usul ve esaslar YÖK’ün “Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Ana Dal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümlerine göre ve “Antalya Bilim Üniversitesi Çift Ana Dal ve Yan Dal Yönergesi” çerçevesinde yapılır.
12. Yan Dal
Yan dal öğrenimine ilişkin usul ve esaslar YÖK’ün “Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Ana Dal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümlerine göre ve “Antalya Bilim Üniversitesi Çift Ana Dal ve Yan Dal Yönergesi” çerçevesinde yapılır.
13. Mezun İstihdam Olanakları
Ağız ve Diş Sağlığı programı mezunlarımızın Ağız-Diş Sağlığı Merkezleri, Ağız-Diş Sağlığı Poliklinikleri gibi özel ya da kamu sağlık kuruluşlarında istihdam olanakları bulunmaktadır.
14. Üst Derece Programlara Geçiş
Ağız ve Diş Sağlığı Programından mezun olan öğrencilerin dikey geçiş sınavı ile ÖSYM tarafından duyurulan lisans programlarına geçiş yapabilme imkanları bulunmaktadır.
15. Program Yeterlilikleri (Çıktıları)
16. Program Yeterlilikleri - TYYÇ Matrisi
Temel Alan | Program Yeterlilikleri | Ulusal Yeterlilik | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | ||||||||||||||||||||||
Bilgi | 1 | 1 | Bilgi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beceriler | 1 | 1 | Beceriler | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yetkinlikler | Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 1 | 1 | Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetkinlikler | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Yetkinliği |
1 | 1 | Öğrenme Yetkinliği |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1 | 1 | İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | 1 | 1 | Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Form No: ÜY-FR-1102 Yayın Tarihi:07.10.2024 Değ. No: 0 Değ. Tarihi: - |
17. Alan - Program Yeterlilik İlişkileri
Alan Yeterlilikleri | Program Yeterlilikleri | |||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
Bilgi | 1 | |||||||||||||||||
2 | ||||||||||||||||||
Beceriler | 1 | |||||||||||||||||
2 | ||||||||||||||||||
3 | ||||||||||||||||||
Yetkinlikler | 1 | |||||||||||||||||
2 | ||||||||||||||||||
3 | ||||||||||||||||||
4 | ||||||||||||||||||
5 | ||||||||||||||||||
Form No: SH-FR-0021 Yayın Tarihi:14.10.2024 Değ. No:0 Değ. Tarihi: |
18. Ders Program Yeterlilikleri İlişkisi
19. Müfredat
AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI PROGRAMI | ||||||
BİRİNCİ SINIF DÖNEM I. | ||||||
GÜZ DÖNEMİ | ||||||
DERSİN KODU | DERSİN ADI | Z/S | T | U/L | YK | AKTS |
ADS101 | Temel Mikrobiyoloji | Z | 2 | 0 | 2 | 3 |
ADS113 | Ağız ve Diş Anatomisi | Z | 2 | 2 | 3 | 6 |
ADS115 | Ağız ve Diş Sağlığında Tıbbi Terminoloji | Z | 2 | 0 | 2 | 3 |
ADS117 | Ağız ve Diş Sağlığında Maddeler Bilgisi-I | Z | 2 | 0 | 2 | 5 |
ADS119 | Temel Farmakoloji | Z | 2 | 0 | 2 | 3 |
KPL101 | Kariyer Planlama | Z | 1 | 0 | 1 | 2 |
TURK101 | Türk Dili-I | Z | 2 | 0 | 2 | 2 |
INGO101 | İngilizce-I | Z | 3 | 0 | 3 | 4 |
HIST101 | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi-I | Z | 2 | 0 | 2 | 2 |
TOPLAM | 18 | 2 | 19 | 30 | ||
BİRİNCİ SINIF DÖNEM II. | ||||||
BAHAR DÖNEMİ | ||||||
DERSİN KODU | DERSİN ADI | Z/S | T | U/L | YK | AKTS |
ADS112 | Arşiv ve Dokümantasyon | Z | 2 | 0 | 2 | 3 |
ADS114 | Ağız ve Diş Sağlığında Maddeler Bilgisi-II | Z | 2 | 0 | 2 | 5 |
ADS116 | Kliniğe Giriş ve Muayenehane Yönetimi | Z | 2 | 2 | 3 | 5 |
ADS118 | Alet Bakımı, Korunması ve Sterilizasyon | Z | 2 | 0 | 2 | 3 |
SHIS102 | İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği | Z | 2 | 0 | 2 | 3 |
SHTB102 | Temel Bilgi Teknolojileri | Z | 2 | 0 | 2 | 3 |
TURK102 | Türk Dili-II | Z | 2 | 0 | 2 | 2 |
INGO102 | İngilizce-II | Z | 3 | 0 | 3 | 4 |
HIST 102 | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi-II | Z | 2 | 0 | 2 | 2 |
TOPLAM | 19 | 2 | 20 | 30 | ||
İKİNCİ SINIF DÖNEM III. | ||||||
GÜZ DÖNEMİ | ||||||
DERSİN KODU | DERSİN ADI | Z/S | T | U/L | YK | AKTS |
ADS211 | Meslekte Klinik Uygulama-I | Z | 2 | 8 | 6 | 10 |
ADS203 | Koruyucu Diş Hekimliği | Z | 2 | 0 | 2 | 4 |
ADS200 | Yaz Stajı | Z | 0 | 0 | 0 | 7 |
USD 100 | Alan Dışı Seçmeli Ders | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
ADSI 201 | Alan İçi Seçmeli Ders-I | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
ADSI 203 | Alan İçi Seçmeli Ders-II | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
TOPLAM | 10 | 8 | 14 | 30 | ||
İKİNCİ SINIF DÖNEM IV. | ||||||
BAHAR DÖNEMİ | ||||||
DERSİN KODU | DERSİN ADI | Z/S | T | U/L | YK | AKTS |
ADS212 | Meslekte Klinik Uygulama-II | Z | 2 | 8 | 6 | 12 |
ADS214 | Diş Hekimliğinde Radyolojik Uygulamalar ve Radyasyondan Korunma | Z | 2 | 0 | 2 | 5 |
ADS216 | Enfeksiyon Hastalıkları | Z | 2 | 0 | 2 | 4 |
USD 100 | Alan Dışı Seçmeli Ders | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
ADSI 202 | Alan İçi Seçmeli Ders-I | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
ADSI 204 | Alan İçi Seçmeli Ders-II | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
TOPLAM | 12 | 8 | 16 | 30 | ||
SEÇMELİ DERSLER | ||||||
Alan Dışı Seçmeli Ders Listesi | ||||||
İkinci Sınıf III. ve IV. Dönem Alan Dışı Seçmeli Ders Listesi | ||||||
DERSİN KODU | DERSİN ADI | Z/S | T | U/L | YK | AKTS |
SHS200 | Meslek Etiği | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
SHS210 | Sağlık Hizmetlerinde İletişim | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
SHS220 | Sağlık Hukuku | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
SHS230 | İşaret Dili | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
SHS240 | Sağlıklı Beslenme | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
Alan İçi Seçmeli Dersler | ||||||
İkinci Sınıf III. ve IV. Dönem Alan İçi Seçmeli Ders Listesi | ||||||
DERSİN KODU | DERSİN ADI | Z/S | T | U/L | YK | AKTS |
AYTS210 | Araştırma Yöntem ve Teknikleri | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
IYS210 | İlk Yardım | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
GSS210 | Genel Sağlık Bilgisi | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
CFS 210 | Çiğneme Fizyolojisi | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
ENS210 | Endodonti | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
PEDS210 | Pedodonti | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
PRS210 | Periodontoloji | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
20. Ders İçerikleri
BİRİNCİ SINIF DÖNEM I. |
|||||
GÜZ DÖNEMİ |
|||||
DERS |
T |
U/L |
YK |
AKTS |
|
ADS101 Temel Mikrobiyoloji (2+0 2 AKTS 3) |
2 |
0 |
2 |
3 |
|
Mikrobiyolojinin tarihçesi, gelişimi ve temel kavramlar; Laboratuvarda uygulanacak çalışma kuralları; Mikrobiyolojide Kullanılan Genel Araçlar-Cihazlar ve Mikroskoplar; Mikroorganizmaların sınıflandırılması ve genel özellikleri; Bakterilerin yapısı, üreme özellikleri, metabolizması; Bakterileri genetiği ve Antimikrobik maddeler; Enfeksiyon ve bulaşma yolları, sterilizasyon ve dezenfeksiyon; Mikroorganizmaların üretildiği ortamlar, Boyalar ve boyama yöntemleri; Stafilokok, streptokok, pnömokok ve basiller, mantarlar hakkında genel bilgi; Virüsler hakkında genel bilgi, bazı önemli virüs hastalıkları; Normal floralar ve örnek alma teknikleri; İmmunoloji'ye giriş, antijen-antikor reaksiyonları; Mikrobiyolojik tanı yöntemleri, enfeksiyon hastalıkları, bu hastalıklara engel olabilecek mikroorganizmalar ve bu mikroorganizmalardan korunma yolları, sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri. |
|||||
ADS113 Ağız ve Diş Anatomisi (2+2 3 AKTS 6) |
2 |
2 |
3 |
6 |
|
Anatomiye giriş, maksilla (üst çene), mandibula (alt çene) nedir. Dişlerin anatomik yapısı, dişlerin yüzeyleri, işlevleri nedir. Dişlerin çeşitli özellikleri, daimi dişler ve süt dişleri. Dişlerin işlevleri, yüzeyleri nedir. Oklüzyon nedir. Labial, Buccal, Vestibuler yüzler nedir. Orta eksen ve ağız şemaları. Krom boyu, kök boyu, diş boyu nedir. (SDİ) Sistematik diş şeması nasıldır. |
|||||
ADS115 Ağız ve Diş Sağlığında Tıbbi Terminoloji (2+0 2 AKTS 3) |
2 |
0 |
2 |
3 |
|
Giriş, temel tanım ve kavramlar, terimlerin telaffuzu, tıbbi terimleri meydana getiren öğeler, kökler, ön ekler, son ekler, sıklıkla kullanılan eş anlamlı terimler, terim çeşitleri, tanısal terimler, hareket sistemine ilişkin terimler, kan yapısı ve kardiyovasküler sisteme ilişkin terimler, solunum sistemine ilişkin terimler, sindirim sistemine ilişkin terimler, ürogenital sistem, kadın ve doğum hastalıklarına ilişkin terimler, endokrin sistem ve psikiyatri alanında kullanılan tıbbi terimler, sinir sistemi ve duyu organları ile ilgili terimler. |
|||||
ADS117 Ağız ve Diş Sağlığında Maddeler Bilgisi-I (2+0 2 AKTS 5) |
2 |
0 |
2 |
5 |
|
Maddeler bilgisine I giriş, Alçı, Mum, Revetman, Ölçü kaşıkları, Ölçü maddeleri, Geçici kron materyalleri, geçici simanlar, Simanlar, Kaide materyalleri, Renk skalaları, renk belirleme cihazları |
|||||
ADS119 Temel Farmakoloji (2+0 2 AKTS 3) |
2 |
0 |
2 |
3 |
|
Farmakolojiye Giriş. Farmakolojinin dalları. İlaç tanımı, kullanım amaçları, kaynakları ve sınıflandırılması. İlaç adları ve reçete. İlaçların sunum şekilleri. İlaçların uygulama yolları. Farmakokinetik. İlaçların etkisini etkileyen faktörler ve istenmeyen etkileri. Farmakovijilans. Farmakovijilans. Yeni ilaç geliştirme. Antibiyotik direnci. Antibiyotik direncinin önemi. |
|||||
KPL101 Kariyer Planlama (1+0 1 AKTS 2) |
1 |
0 |
1 |
2 |
|
Bu ders öğrencilerin; ilgi alanları, kişisel özellikleri ve değerleri hakkında farkındalık kazanmalarını sağlayarak gelecek hedefleri ile uyumlu bir kariyer planlaması yapabilmelerine yardımcı olmaktadır. Bu kapsamda, kariyer merkezlerinin ve faaliyetlerinin tanınması, öz farkındalığın artırılması, kariyer seçeneklerinin keşfedilmesi, kariyer planlamasına katkı sağlamak için yapılabilecek faaliyetlerin keşfedilmesi, kamu ve özel sektör çalışanları ile akademi çalışılanlarının kariyerlerinden örnekler verilmesi, uluslararası değişim programlarının tanınması, yetenek kapısının tanınması gibi konuları içermektedir. |
|||||
TURK101 Türk Dili-I (2+0 2 AKTS 2) |
2 |
0 |
2 |
2 |
|
Dil ve Diller: Dil Millet İlişkisi, Dil Kültür İlişkisi Yeryüzündeki Diller ve Türk Dilinin Dünya Dilleri arasındaki Yeri; Şekil Bilgisi, şekil bakımından kelimeler, kökler, gövdeler, ekler (yapım ekleri, çekim ekleri) , anlatım ve vazifeleri bakımından kelimeler; isimler, sıfatlar, zamirler, fiiller, fiil çekimi, şekil ve zaman ekleri, fiilimsiler, edatlar, fiilden türeyenler ve isimden türeyenler, anlam bilimi; kelimede anlam, kelimenin anlam çerçevesi, cümle bilgisi; cümle çeşitleri, cümle tahlilleri. |
|||||
INGO101 İngilizce-I (3+0 3 AKTS 4) |
3 |
0 |
3 |
4 |
|
Belirteçler; Ön hal Edatlar: Yer, Zaman, Hareket; Tekil ve Çoğul İsimler: Sayılabilir ve Sayılamayan isimler; Zamanlar: Geniş zaman, Şimdiki zaman, Geçmiş zaman yapıları; Kipler: Will, Should, Should not, Must, Must not, Can; Karşılaştırmalı yapılar; Adıllar: Kişi adılları, İyelik adılları; Sıfatlar; Olumlu cümle, Olumsuz cümle ve Soru cümleleri; Bağlaçlar: ve Fakat -ken, Çünkü. |
|||||
HIST101 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi-I (2+0 2 AKTS 2) |
2 |
0 |
2 |
2 |
|
İnkılâp ve benzeri kavramlar, Osmanlı İmparatorluğu'nun yıkılışını hazırlayan sebepler, I. Dünya Savaşı, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurulmasını hazırlayan sebepler, Mondros Mütarekesi ve sonrasında Anadolu'nun işgali üzerine başlayan ulusal uyanış, Atatürk'ün kişiliği ve Samsun'a çıkış, Millî Mücadele'ye hazırlık dönemi (kongreler, T.B.M.M.'nin açılışı) ve savaşlar dönemi, Saltanatın kaldırılması, Lozan Barış Antlaşması, Cumhuriyet'in ilanı anlatılır ve kavratılır. |
BİRİNCİ SINIF DÖNEM II. |
||||
BAHAR DÖNEMİ |
||||
DERS |
T |
U/L |
YK |
AKTS |
ADS112 Arşiv ve Dokümantasyon (2+0 2 AKTS 3) |
2 |
0 |
2 |
3 |
Veri, bilgi, belge, doküman ve dokümantasyon, hasta kaydı, hasta dosyası, dosyalama ve arşivlemenin önemi, ilkeleri, aşamaları, araç ve donanımları hakkında genel bilgiler ve öğrencilere sistemli dosya/arşiv hazırlama bilgileri. |
||||
ADS114 Ağız ve Diş Sağlığında Maddeler Bilgisi-II (2+0 2 AKTS 5) |
2 |
0 |
2 |
5 |
Kompozit, Bonding sistemler, Koruyucu materyaller (flor, fissur sealent), Beyazlatıcı materyaller, Ölçü kaşıkları, Amalgam, Kanal aletleri, Stur materyalleri, Frezler, rimmerlar, kanal çivileri, ışık cihazları, Artikülatörler, Sarf malzemeleri, depolama takibi, Sterilizasyon, dezenfeksiyon. |
||||
ADS116 Kliniğe Giriş ve Muayenehane Yönetimi (2+2 3 AKTS 5) |
2 |
2 |
3 |
5 |
Bu dersin kapsamında, Oral Diagnoz ve Radyoloji, Diş Hastalıkları ve Tedavisi, Ortodonti, Protetik Diş Tedavisi, Ağız, Diş ve Çene Hastalıkları Cerrahisi kliniklerinde tanı ve tedavi amaçlı uygulanan yöntemler hakkında bilgiler verilmektedir. Bunun yanında İdari işler, yönetime katılma. Hastaların tedavi ve mali kayıtları, randevular, haberleşmeler-yazışmalar. Ücretler, faturalar. |
||||
ADS118 Alet Bakımı, Korunması ve Sterilizasyon (2+0 2 AKTS 3) |
2 |
0 |
2 |
3 |
Enfeksiyon kontrolünde temel kavramlar, Çapraz enfeksiyon, El temizliği, Diş hekimliğinde enfeksiyon kontrolü, Diş hekimliğinde bulaşıcı hastalıklar ve aşılanma, Metisilin dirençli stafilakokus aureus, vankomisin dirençli enterekok enfeksiyonları ,temas izolasyonu, radyolojide enfeksiyon kontrolü, Kesici ve delici alet yaralanmaları, hata ve ünitin hazırlanması, diş hekimliği kliniklerinde dikkat edilecek aşamalar, Dezenfeksiyon, dezenfektanlar, Sterilizasyon işlemi, Merkezi sterilizasyon ünitesi, Hastane/muayenehane temizliği, Tıbbi atıklar. |
||||
SHIS102 İş Sağlığı ve İşçi Güvenliği (2+0 2 AKTS 3) |
2 |
0 |
2 |
3 |
İş sağlığı ve güvenliği terminolojisi. İş güvenliğiyle ilgili riskler. Kaza Sebeplendirme Yöntemleri ve Kaza Teorileri. İş Kazaları ve Meslek Hastalıkları. İş Sağlığı ve Güvenliği Mevzuatı. İş Güvenliği ile ilgili Kurumlar. İş Güvenliği Uygulamaları. Süreç Tehlike Analizi. Risk Analizi ve Değerlendirilmesi. İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri. |
||||
SHTB102 Temel Bilgi Teknolojileri (2+0 2 AKTS 3) |
2 |
0 |
2 |
3 |
Temel Donanım Bilgisi, Temel Seviye İşletim Sistemi Bilgisi, İşletim Sistemi Ayarlarının Yapılandırılması, İnternet Kullanımı ve Mail Yönetimi, MS Office Word, MS Office PowerPoint ve MS Office Excel. |
||||
TURK102 Türk Dili-II (2+0 2 AKTS 2) |
2 |
0 |
2 |
2 |
İmla, noktalama ve kompozisyon (noktalama işaretleri, diğer işaretler) , İmla, yazım kuralları (büyük harflerin imlası, sayıların yazılışı, kısaltmaların imlası, alıntı kelimelerin yazılışı), Kompozisyon (kompozisyonun amacı, kompozisyon yazmada yöntem) , kompozisyonda plan, giriş, gelişme, sonuç, Anlatım özellikleri, anlatımda duruluk, anlatımda sadelik, anlatımda açıklık içtenlik, Anlatım bozuklukları ( eş anlamlı kelimelerin cümle içinde kullanılışı) , Deyimlerin yanlış kullanılışı, Anlatım biçimleri (açıklama, hikaye, özlü anlatım, tasvir, hiciv, portre, kanıtlama, konuşma, manzum anlatım çeşitleri) , Sözlü anlatım çeşitleri (günlük ve hazırlıksız konuşma, hazırlıklı konuşma, açıkoturum, münazara, panel) , Yazılı anlatım türleri (mektup, telgraf, tebrik, davetiye, edebi mektup) , iş mektupları, resmi mektup, dilekçe, rapor, tutanak, karar, ilan, reklam, sohbet, eleştiri, anı, gezi yazısı, röportaj, anket, Otobiyografi, biyografi, roman, hikaye, masal, fabl, tiyatro, trajedi, dram, senaryo). |
||||
INGO102 İngilizce-II (4+0 4 AKTS 4) |
3 |
0 |
3 |
4 |
Zamanlar: Şimdiki zaman, Geniş zaman, Geçmiş zaman, Gelecek zaman yapıları; Kipler: Might, Could, Can, Must, May; Zarflar: Yer, Yön, Amaç, Hal zarfları; Sıfatlar: Sıfatların sırası, Karşılaştırma, Üstünlük belirten yapılar; Edilgen Yapı: Şimdiki, Geniş, Geçmiş, Gelecek zamanda edilgen yapı; Şart Cümlecikleri, Sıfat Tümceleri; Aktarım Cümleleri, Fiil Yapıları: TO, -ING; İsim Cümlecikleri, Zarf Cümlecikleri |
||||
HIST102 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi-II (2+0 2 AKTS 2) |
2 |
0 |
2 |
2 |
Siyasi alanda yapılan devrimler, siyasi partiler ve çok partili siyasi hayata geçiş denemeleri, hukuk alanında yapılan devrimler, toplumsal yaşayışın düzenlenmesi, ekonomik alanda yapılan yenilikler, 1923-1938 Döneminde Türk dış politikası, Atatürk sonrası Türk dış politikası, Türk Devriminin İlkeleri: (Cumhuriyetçilik, Halkçılık, Laiklik, Devrimcilik, Devletçilik, Milliyetçilik). Bütünleyici İlkeler. |
İKİNCİ SINIF DÖNEM III. |
||||
GÜZ DÖNEMİ |
||||
DERS |
T |
U/L |
YK |
AKTS |
ADS211 Meslekte Klinik Uygulama-I (2+8 6 AKTS 10) |
2 |
8 |
6 |
10 |
Diş hekimliğindeki her tür uygulamada kullanılan aletleri tanıma, periapikal ve panoramik radyografi uygulamaları, tablanın hazırlanması ve toplanması steriilizasyon ve dezenfeksiyon işlemleri, hastanın karşılanması ve hazırlanması, kayıt tutma. Erişkin ve çocuk hastada uygulanan restoratif, endodontik ve protetik tedavilere genel bakış, Tedavi öncesi çalışma ortamının hazırlanması. |
||||
ADS203 Koruyucu Diş Hekimliği (2+0 2 AKTS 4) |
2 |
0 |
2 |
4 |
Genel diş hekimliği yapılan bir muayenehanede ortodontinin temel amaçları. Bir modelde değişik malokluzyon tipleri. Anomaliler ve basit aparey tanımı, tedavi amaç ve olanaklarının hastaya anlatılması. Kapanış (Sınıf I, sınıf II, sınıf III olgular), iş veriminin artırılması, kapasite ve ergonomik kurallar. Çalışma alanının düzenlenmesi (Tedavi odasının hazırlanması, hastanın yerleştirilmesi) Ağız sağlığı kuralları, bakımlı ağızın önemi. Hastaların profilaktik eğitimi. Plak boyama, plak eliminasyonu, profilaktik tedavi. |
||||
ADS200 Yaz Stajı (0+0 0 AKTS 7) |
0 |
0 |
0 |
7 |
Stajın amacı, teorik ve uygulamalı derslerde görülen konuların ve ilgili alandaki rutin uygulamaların, uygun kurum veya kuruluşlarda kurum staj sorumlularının denetiminde yerinde pratik yaparak, mesleki beceri ve deneyim kazandırmaktır. |
İKİNCİ SINIF DÖNEM IV. |
|||||
BAHAR DÖNEMİ |
|||||
DERS |
T |
U/L |
YK |
AKTS |
|
ADS212 Meslekte Klinik Uygulama-II (2+8 6 AKTS 12) |
2 |
8 |
6 |
12 |
|
Enfeksiyon kontrolü, enfeksiyon zinciri. Mikroorganizmaların sınıflandırılması. Asepsi kavramı, tıbbi asepsi, cerrahi asepsi. Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemi. Fiziksel yöntemler, kaynatma basınçlı buhar, kuru ısı. Kimyasal yöntemler, gazlar, etilen oksit gazı, solüsyonların dezenfeksiyonda kullanılmaları ve hazırlanışı. Ergonomi, vücudun hareket gereksinimi. Hasta eğitimi. |
|||||
ADS214 Diş Hekimliğinde Radyolojik Uygulamalar ve Radyasyondan Korunma (2+0 2 AKTS 5) |
2 |
0 |
2 |
5 |
|
Radyoloji kavramı, tarihçesi ve diş hekimliğinde radyoloji. Radyasyon fiziği ve radyografi teknikleri. Diş hekimliğinde kullanılan görüntüleme yöntemleri. Diş hekimliğinde hastanın röntgen işlemine hazırlığı ve asistanın rolleri. Film banyo teknikleri ve kullanılan materyaller. Radyasyonun yaşamımızdaki yeri. Radyasyonun doğal ve yapay kaynakları. Dozimetre ve radyasyon dozlarının ölçülmesi, ALARA prensibi. Radyasyonun biyolojik etkileri. Radyasyonun fetüs üzerine etkileri ve fetüs dozları. Radyasyondan korunma yöntemleri. Radyoaktif atıklar, korunma ve radyoaktif atık yönetmeliği. Türkiye’de radyasyondan korunmada yasal durum |
|||||
ADS216 Enfeksiyon Hastalıkları (2+0 2 AKTS 4) |
2 |
0 |
2 |
4 |
|
Enfeksiyon Oluşumu, Enfeksiyon Belirti ve Bulguları, Solunum Yoluyla Bulaşan Hastalıklar, Kan Yoluyla Bulaşan Hastalıklar, Fekal-Oral Yolla Bulaşan Hastalıklar, Yöntemleri, kullanılmaları ve hazırlanışı. Ergonomi, vücudun hareket gereksinimi. Hasta eğitimi. Hastane Enfeksiyon Kontrol Komitesi. Solüsyonların dezenfeksiyonda Hastane Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon, Kişisel Korunma Yöntemleri, İzolasyon Enfeksiyonları, Yoğun Bakım Ünitesi Enfeksiyonları. |
|||||
II. SINIF III. VE IV. DÖNEM |
||||
ALAN DIŞI SEÇMELİ DERS LİSTESİ |
||||
II. SINIF III. VE IV. DÖNEM ALAN DIŞI SEÇMELİ DERS LİSTESİ |
||||
SEÇMELİ DERS (2+0 2 AKTS 3) |
2 |
0 |
2 |
3 |
SHS200 Meslek Etiği |
||||
Etik Nedir? / Etik Kuramlara Bir Bakış / Temel Kavramlar: Sorumluluk, Hesap verebilirlik ve Yükümlülük / Etik Analiz; Toplum ve Bilişim Etiği: Toplum ve Teknoloji Arasındaki İki Yönlü İlişki Bilişim Teknolojilerinin Etkileri; İyimser, Kötümser, Bağlamcı Sağlık Sorunları, İşsizlik, Sosyal İlişkiler. Güvenlik, Kötüye Kullanım ve Siber Suçlar; İnsan hakları ve Hasta hakları, Hastane etik kurulları; Tıp meslek etiği ilkeleri ve deontoloji, Tıp meslek etiği ilkeleri ve deontoloji; Etik vaka analizi, Biyoetik; Etik sorunlar ve etik karar verme süreci, tıbbi etik ikilemler; Etik davranış ilkeleri, Mahremiyet, Vaka tartışması. |
||||
SHS210 Sağlık Hizmetlerinde İletişim |
||||
İletişimin tanımı, önemi ve tarihçesi, İletişimin boyutları, türleri, özellikleri, Sözsüz iletişim, Etkili iletişim yöntemleri (dinleme/empati), Sözlü iletişim, Örgütsel iletişim (yatay ilişki/ dikey ilişki), Duygusal Zekâ, Kendini Tanıma ve Farkındalık, Başkalarını Tanıma ve Empati, İletişim Becerileri, Motivasyon ve Planlama, Sorun Çözme Becerileri, Öfke, Saldırganlık ve Şiddet, İlişki Yönetimi, Sebatkârlık, Sağlıklı Karar Verme, Uzlaşmacılık, Öfkeli hastaya yaklaşım ve yakını ölen bireye yaklaşım, Engelli hastaya yaklaşım, Çocuk ve yaşlı hastayla yaklaşım, Geri bildirim ve istekte bulunma, İletişim çatışmaları ve çözümleri. |
||||
SHS220 Sağlık Hukuku |
||||
Sağlık Hukukuna Giriş, Sağlık Hukukunun Temel Kavramları ve Kurumları, Hasta Hakları ve Kavramları, Hekim Hakları ve Kavramları, Tıbbı Müdahalelerde Mahremiyet, Aydınlatma ve Rıza, Tıbbı Müdahalenin Hukuka Aykırılığı, Tıbbı Endikasyon Olmaksızın Yapılan Müdahaleler, Hastane ve Hasta Arasındaki İlişkiler İle Hukuksal Niteliği, Özel Hastaneler İle Hasta Arasındaki İlişkinin Hukuksal Niteliği, Kamu Hastanleri İle Hasta Arasındaki İlişkinin Hukuksal Niteliği, Hatalı Tıbbı Uygulamalar ve Tazminat Sorunları. |
||||
SHS230 İşaret Dili |
||||
Türk İşaret Dili'nin (TİD) Tanımı, El ve parmak şekilleri, ellerin vücuda göre konumu, mimiklerin fonksiyonu, Tek ve çift el kullanımı, işaretlerin Türkçe ile ilişkisi, İşaret anlamlandırma, özgün anlatım biçimi, El-beden uyumu, yüz ifadesi-mesaj uyumu, Selamlaşma, hal-hatır sorma, TİD kullanarak işitme engelli bireyle iletişim kurma, Duygu ve düşünceleri aktarma, Egzersiz: İşaret dili ile müzik çalışması |
||||
SHS240 Sağlıklı Beslenme |
||||
Beslenme ve sağlık arasındaki ilişki, yeterli ve dengeli beslenmenin tanımı, Besin ögeleri: karbonhidratlar, yağlar, proteinler, Besin ögeleri: vitaminler, Besin ögeleri: su ve mineraller, Fonksiyonel Gıdalar ve Probiyotik, Beden ağırlığı dengesizliği, şişmanlık ve zayıflık tanımı, oluşum nedenleri, düzeltilmesi, diyet değişikliği, İnsülin tanımı ve etkinliği, diyabet tanı kriterleri, tanı testleri, komplikasyonları, Diabetes Mellitus tanımı, epidemiyolojisi, hastalığın sınıflandırılması, Diabetes Mellitus oluşum nedenleri ve mekanizmaları ile tedavisi, Özel durumlarda beslenme, Hastalıklara göre beslenme-Kanser hastalarında beslenme, Enfeksiyon hastalıklarında beslenme, Hastalıklara göre beslenme-Sinir sistemi hastalıklarında beslenme, Sindirim sistemi hastalıklarında beslenme, Hastalıklara göre beslenme-Kalp damar hastalıklarında beslenme, Böbrek hastalıklarında beslenme-Solunum sistemi hastalıklarında beslenme, Ülkemizde ve Dünya’da görülen beslenme sorunları ve epidemiyolojisi, Ulusal besin ve beslenme plan ve politikalar. |
II. SINIF III. VE IV. DÖNEM |
||||
ALAN İÇİ SEÇMELİ DERS LİSTESİ |
||||
II. SINIF III. VE IV. DÖNEM ALAN İÇİ SEÇMELİ DERS LİSTESİ |
||||
SEÇMELİ DERS (2+0 2 AKTS 3) |
2 |
0 |
2 |
2 |
AYTS210 Araştırma Yöntem ve Teknikleri |
||||
Araştırma nedir ve araştırma türleri, Kütüphane araştırması, Araştırmalarda istatistik ve anket kullanımı, Araştırmalarda hata kaynakları, Araştırmalarda veri analizi, rapor veya tez yazılması ve sözlü sunum kuralları, Araştırmaların planlaması, Araştırmaların yöntemlerinin planlanması, Araştırma verilerinin elde edilmesi, Araştırma sonuçlarının yorumlanması, Araştırmaların sözlü sunumu, Aile ve arkadaşlarla iletişim. |
||||
IYS210 İlk Yardım |
||||
İlkyardımın tanımı ve önemi, İnsan bedeninin yapı ve işleyişi, Olay yerinin ve hasta/yaralının değerlendirilmesi, yaralının kaza ortamından çıkarılması ve taşınması, Temel yaşam desteği, Çocuk ve bebekte temel yaşam desteği, Travmalar: Yumuşak doku, ekstremiteler, karın, kafa, spinal kord, göğüs, Kanamalar ve şok, Zehirlenmeler, hayvan ve insan ısırmaları, Boğulmalar, göz, burun ve kulağa yabancı kaçması, Yanık, sıcak çarpması ve donma, Tıbbi acil durumlar. |
||||
GSS210 Genel Sağlık Bilgisi |
|
|
|
|
Genel Tanımlar, Hastalıklardan korunma, İnfeksiyonlardan Korunma (Asepsi, antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon), Toplumda Sık Görülen İnfeksiyon Hastalıkları (Tbc, hepatit, AIDS, akut infeksiyonlar), Toplumda Sık Görülen Kronik Hastalıklar (Diabet, astım, kanser, hipertansiyon, kronik kalp hastalıkları), Kadın Sağlığı, Aile Planlaması, Çocuk Sağlığı, Ruh Sağlığı ve Stresle Mücadele, Gençlik ve Uyuşturucu, Alkol Bağımlılığı, Kazalardan Korunma. |
||||
CFS210 Çiğneme Fizyolojisi |
|
|
|
|
Temporamandibular eklem anatomisi. Alt çene hareket tipleri. Çiğneme kuvvetinin ölçülmesi. TME rahatsızlıklarında konservatif tedavi yöntemleri. Tam protezler ve çiğneme -Bruxizm. Kondil disk kompleksi düzensizlikleri. Disk rahatsızlığına neden olan hazırlayıcı faktörler. Oklüzyon bozuklukları. |
|
|
|
|
ENS210 Endodonti |
|
|
|
|
Pulpal hastalıklar ve tedaviler, Endodontide hasta ilişkileri ve pulpa testleri, Endodontide radyografi, Endodontik sterilizasyon, Endodontik dezenfeksiyon, Kök kanal tedavilerinde anestezi ve izolasyonda kullanılan malzemeler, Kök kanal tedavilerinde kullanlan dental materyaller, Kuafaj ve amputasyon asiste uygulamaları, Kök kanal tedavilerinde asiste uygulamaları, Endodontide acil ve travma tedavilerinde asiste uygulamalar, Rethreatment ve restorasyon işlemlerinde asiste uygulamaları, Endodontik tedavide başarı ve dört elli uygulama ve Endodontide konsultasyon ve sevk işlemleri. |
||||
PEDS210 Pedodonti |
|
|
|
|
Genetik ve konjenital olarak diş gelişimini etkileyen faktörler, Diş gelişimini etkileyen postnatal enfeksiyon hastalıkları, Diş gelişimini etkileyen beslenme bozuklukları, doğum travmaları, endotoksikasyonlar, Diş gelişimini etkileyen X ışınları, Avitaminozlar, hormonlar, Pedodontide genetik sendromlar ve ağız bulguları, Süt dişinde endodontik tedaviler, Kuafaj ve amputaston tedavileri, Parsiyel pulpektomi, total pulpektomi, Apeksifikasyon tedavileri, Vital apeksifikasyon, mortal apeksifikasyon, Erken süt dişi kayıpları ve yer tutucu apareyler. |
||||
PRS210 Periodontoloji |
|
|
|
|
Periodonsiyum yapı biyolojisi, Periodontal dokuların ana fonksiyonlar, Periodontal hastalıklara ve Periodontal hastalıkların etyolojisi, Periodontal enfeksiyonlar ve sistemik hastalıklar, Plak ilişkisi ve hastalık formları, Diş eti çekilmesi, Periodontal hastalıkların teşhis edilme yöntemleri, Periodontal hastalıklar ve çürükten korunma, Periodontal hastalıkların tedavi fazları, Periodontal tedavilerden sonra yapılan işlemler ve Periodonsiyum implantlar. |