ANTALYA BİLİM ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ  FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON TEZLİ –TÜRKÇE YÜKSEK LİSANS PROGRAMI DERS BİLGİ PAKETİ

 

1.Programın Dili 

Türkçe.

2.Programın Süresi

Tezli yüksek lisans programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kaydolduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın 4 (dört) yarıyıldır.

3.Programın Azami Süresi

Program en çok 6 (altı) yarıyılda tamamlanır.

4.Bölüm Başkanı

Doç. Dr. Yıldız ERDOĞANOĞLU

5. Tarihçe

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Tezli Türkçe Yüksek Lisans programı 2021-2022 Eğitim döneminde öğrenci kabul etmeye başlamıştır.

6.Kazanılan Derece

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Tezli Türkçe Yüksek Lisans Diploması.

7.Kabul ve Kayıt Koşulları

  Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Tezli Türkçe Yüksek Lisans Programı müfredatı, yarıyıl esasına göre hazırlanmış olduğu için, güz ve bahar yarıyıllarında programa öğrenci kabul edilmektedir.

Başvurular Lisansüstü Eğitim Enstitüsü’nün internet sitesi üzerinden veya elden yapılabilmektedir.  Programa başvuru yapacak olan adaylardan aşağıdaki belgeler talep edilmektedir:

  • Lisans Diploması

Programa, üniversitelerin Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Fakülteleri, Sağlık Bilimleri Fakültelerine bağlı Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümleri, Sağlık Yüksekokullarına bağlı Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon) Bölümleri, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Yüksekokulları altında 4 yıllık Lisans eğitim ve öğretimi veren okullardan mezun, fizyoterapist unvanı alanlar başvurabilir. Yabancı ülkelerde Fizyoterapi ve Rehabilitasyon lisans programını bitirmiş Türk veya yabancı uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulu Başkanlığından (YÖK) alacakları denklik ya da tanıma belgesine sahip olmaları şartı aranmaktadır.

  • Ön Başvuru Formu

  • Transkript

  • Dört (4) adet Vesikalık Fotoğraf

  •  Kimlik İbrazı ve Fotokopisi

  • Askerlik Durum Belgesi (Erkekler için)

  • ALES (SAY  puan türünde en az 55 puan)

  • Öz geçmiş

  • İşyeri izin belgesi (Çalışan adaylar için)

Akademik takvimde belirlenen ön başvuru süreci sona erdiğinde sözlü veya yazılı mülakat şartı olan programlarda ana bilim dalı tarafından adayların başvuru formunda belirtmiş oldukları iletişim bilgileri aracılığı ile (telefon, mail) adaya mülakat günü ve saati bildirilir.

Değerlendirme süreci tamamlandıktan sonra sonuçlar web sitesinde ilan edilir. Adayın akademik takvimde belirtilmiş olan kayıt tarihleri içinde asıl başvuru evrakı ve fotokopileri ile Lisansüstü Eğitim Enstitüsü’ne gelerek kayıt yaptırması gerekir. Kayıt süreci ödeme ile tamamlanır.

8. Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Programa kabul edilen öğrenciler, kayıt yaptırmadan önce kayıtlı oldukları lisansüstü programlarından başarılı oldukları derslerin enstitü tarafından ders müfredatına intibak ettirilmesini talep edebilirler. Bu talep, öğrencinin programda öğrenim görmeye başlayacağı akademik yılın başında enstitü müdürlüğüne yazacağı bir dilekçe ile yapılır. Talepte bulunan öğrencinin, dilekçesine onaylı bir not döküm (transkript) belgesinin aslını ve ders içeriklerini eklemesi gereklidir.

İntibak işlemi, Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla Ana Bilim Dalı Başkanlığınca belirlenen intibak komisyonu tarafından yönetmelik ve yönerge çerçevesinde gerçekleştirilir. İntibak işlemlerinde ders içerikleri ve AKTS yükü gözetilir. İntibak işlemlerinde ayrıca öğrencinin önceden kayıtlı olduğu programdan edinmesi mümkün olan bilgi birikimi de değerlendirilerek bir karar verilir.

Kurumlar arası yurt dışı yatay geçişle programımıza kayıt yaptıran öğrencilerin intibak taleplerinin değerlendirilmesinde ise, yurt dışından alınan derslerin programa ilişkin ulusal yeterliliklere uygun olarak belirlenen program yeterliliklerine uygun olması esası gözetilir.

9.Sınavlar, ölçme ve değerlendirme

Programda sınavlar ara sınav ve final sınavından oluşmaktadır. Sınavlara girmek için öğrenci kimlik kartlarının ibrazı zorunludur. Ara sınav, program müfredatında bulunan bir dersin verildiği yarıyıl içinde yapılan sınavdır. Her dersin bir yarıyılda en az bir ara sınavı yapılır veya ders içerisinde yapılan ödev, proje ve benzeri çalışmalar, dersin öğretim üyesi takdirinde bir ara sınav yerine kullanılabilir. Final sınavı ise, dersin okutulduğu yarıyıl sonunda akademik takvimde belirtilen tarihler içinde yapılan sınavdır. Final sınavlarına katılabilmek için derslere %70 devam mecburiyetinin tamamlanması gerekmektedir. Dönem sonu başarı notları sınav performansına ek olarak ödev, proje, sunum, sınıf katılımı ve derslere devam durumu gibi çeşitli ölçme ve değerlendirme kriterleri nezdinde belirlenir.

 

10.Mezuniyet Koşulları

Üniversitemiz Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği gereğince öğrencinin Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Türkçe Tezli Yüksek Lisans programından mezun olabilmesi için birisi Bilimsel Araştırma Teknikleri dersi olmak üzere en az yedi dersi,  seminer dersi ve tez çalışmasını başarı ile tamamlaması, ağırlıklı genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,50 ve en az 120 AKTS kredisini tamamlamış olması gerekir.

11.Mezun İstihdam Olanakları

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Türkçe Tezli Yüksek Lisans Programı mezunları;

1-) Yataklı Tedavi Merkezleri

2-) Tıp Merkezleri

3-) Engelli Rehabilitasyon Merkezleri

4-) Protez-Ortez Rehabilitasyon Merkezleri

5-) Endüstriyel Kuruluşlar

6-) Okullar

7-) Amatör ve Profesyonel Spor Kulüpleri, Milli Takımlar

8-) Huzur Evleri

9-) Mesleki Rehabilitasyon Merkezleri

10-) Kaplıca Merkezleri

11-) Evde Bakım Merkezleri

12-) AR-GE Laboratuvarları

13-) Üniversite, Yüksekokul, Araştırma Enstitüleri

14-) Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezleri'nde eğitimci, yönetici, koordinatörlüğünün yanı sıra üniversitelerde akademisyen olarak çalışabileceklerdir.

12. Üst Derece Programlara Geçiş

Yüksek Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar daha sonra müracaat etmeleri ve başarılı görülmeleri halinde doktora programlarında öğrenimlerine devam edebilirler.

13. Program Yeterlilikleri (Çıktıları)

PÇ1: Fizyoterapi ve rehabilitasyona özgü temel ölçme-değerlendirme ve tedaviye uygulamalarına yönelik kavramsal ve klinik bilimsel gelişmeleri izleyebilir, fizyoterapi ve rehabilitasyonun farklı alanlarına özgü sistematik bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır.    

PÇ2: Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipler doğrultusunda farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri eleştirisel yaklaşımla değerlendirir ve bütünleştirir, yeni bilgiler oluşturur, geliştirir, problem çözme ve klinik karar verme becerisine ulaşır.                          

PÇ3: Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında araştırma planlar, projelerde görev alır, uygun istatistik yöntemleri seçerek yaptığı çalışmaların sonuçlarını yorumlar ve  raporunu yazar.

PÇ4: Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile özel uygulama ve araştırmaları etik değerleri gözeterek bağımsız olarak yürütür.      

PÇ5: Yaşam boyu öğrenme ilkesiyle öğrenim ihtiyaçlarını ve hedeflerini tanımlar ve kalite geliştirme, mesleki eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.                      

PÇ6: Halk sağlığına ve sağlık politikalarına katkıda bulunur, eğitim, koruyucu ve rehabilitatif yaklaşımlar hakkında birey, aile ve toplumu bilinçlendirir. 

PÇ7: Uluslararası ve ulusal düzeyde bilimsel toplantılarda, sözlü ve yazılı olarak mesleki ve akademik çalışmalarını aktarır.       

14. Program Müfredatı

( Web sayfasından alacağız)

 

15.Ders İçerikleri

Zorunlu Dersler:

FTR 700 Seminer (6 AKTS): Bu ders, öğrencinin danışmanı ile birlikte belirlediği, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bilim alanında gereksinim duyulan özel bir konuda geniş bir literatür taraması yapması, ilgili literatür bilgilerini elde etmesi, eleştirel bir bakış açısıyla okuyarak analiz etmesi ve belirli bir sistematik içinde elde ettiği bilgileri etkili sunum yöntemlerini kullanarak aktarabilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazanmasına odaklanır. 

FTR 701 Fizyoterapide Klinik Çalışma I (12 AKTS): Bu ders, fizyoterapi ve rehabilitasyon tezli yüksek lisans programına devam eden öğrencilerin, aldıkları dersler ışığında alana katkı sağlayacak bir araştırma sorusu geliştirmesini, planlamasını, gerçekleştirmesini sağlamak konusunda bilgi ve beceri kazandırmayı hedefler. Gereksinim duyulan alanlara yönelik olarak proje hazırlamak, proje iş takvimi, bütçe, ekip, başarı ölçütleri gibi parametreleri planlamak, sonuçları raporlamak, araştırmacı ve yürütücü rollerini alabilmek için gerekli olan kavramsal bilgiyi ve beceriyi kazanmasında odaklanır. Dersi alan öğrenci, bu kapsamda bir araştırma planlayarak, bu planı etik kurula sunmak ile yükümlüdür.

FTR 702 Fizyoterapide Klinik Çalışma II (12 AKTS): Bu ders, fizyoterapi ve rehabilitasyon tezli yüksek lisans programına devam eden öğrencilerin, aldıkları dersler ışığında alana katkı sağlayacak bir araştırma sorusu geliştirmesini, planlamasını, gerçekleştirmesini sağlamak konusunda bilgi ve beceri kazandırmayı hedefler. Gereksinim duyulan alanlara yönelik olarak proje hazırlamak, proje iş takvimi, bütçe, ekip, başarı ölçütleri gibi parametreleri planlamak, sonuçları raporlamak, araştırmacı ve yürütücü rollerini alabilmek için gerekli olan kavramsal bilgiyi ve beceriyi kazanmasında odaklanır. Dersi alan öğrenci, Fizyoterapide Klinik Çalışma I dersi kapsamında etik kurula sunduğu araştırma projesini ulusal/uluslararası bilimsel bir toplantıda sözel/poster bildiri veya makale olarak sunmakla yükümlüdür.

FTR 703 Fizyoterapide Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik İlkeleri (6 AKTS): Bu ders, yüksek lisans yapan öğrencinin, akademik alan yazınına ulaşabilme, seçebilme yöntemlerini bilmesini ve deneyimlemesini, okuduğu yayınlara eleştirel değer biçebilmesini, ve hazırladığı yayınların nitelikli olma kriterleri konusunda gerekli kavram ve bilgileri öğrenmesini ve uygulayabilmesini, tüm bu süreçlerde katılımcılar ve yazarların hakların korunmasına yönelik etik ilke ve prensiplerin korunmasına yönelik süreçlere hakim olabilmesini hedeflemektedir.

 

Seçmeli Dersler

 

FTR 705 Biyoistatistik (6 AKTS): Bu ders, öğrencilerin temel istatistik kavramlarını öğrenmelerini ve bunları mesleki hayatta kullanabilme becerisine sahip olmalarını hedefler. Ders kapsamında Biyoistatistik bilimine ait temel kavramları ve tanımları, Biyoistatistiğin çalışma yaşamlarındaki yeri ve kullanım şeklini, karar verme süreçlerinde biyoistatistiğin yeri ve bilimsel karar vermenin önemini kavramaları için gereken temel istatistiksel yol ve yöntemleri öğrenmeleri hedeflenmiştir.

FTR 706 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Uygulamalarında Kanıta Dayalı Egzersiz Yaklaşımları (6 AKTS): Bu ders, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında en sık kullanılan tedavi modalitesi olan terapatik egzersiz yaklaşımlarına ilişkin olarak sunulan kanıtların araştırılmasına, araştırma ve klinik uygulamalar sırasında kanıta dayalı egzersiz yaklaşımlarının tercih edilmesinin öneminin öğrenilmesine ve yeni kanıtlar oluşturulmasına ilişkin süreçlerin fark edilmesine odaklanmaktadır.

FTR 707 Fizyoterapi ve Rehabilitasyonda İleri Değerlendirme Yöntemleri (6 AKTS): Bu ders kapsamında, öğrencilerin Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında mesleki uygulamalar ve araştırmalar sırasında kullanabilecekleri spesifik alanlara ilişkin, yeni, teknolojik geçerli ve güvenilir değerlendirme yöntemlerini, güncel literatür eşliğinde incelemeleri, benzer ve farklı yöntemlerle karşılaştırabilmeleri, hasta temelli ve gözlemci temelli yaklaşımları, anket, ölçek, skala vb. prensiplerini ayırt edebilmeleri kullanabilmek üzere öğrenmeleri hedeflenmektedir.

FTR 708 İleri Egzersiz Fizyolojisi (6 AKTS): Bu dersin amacı öğrencilere; solunum ve dolaşım sisteminin akut ve kronik egzersize yanıtlar, kronik egzersize uyumların fizyolojik temelleri, maksimal oksijen tüketimini belirleyen periferal ve merkezi faktörler, egzersiz sırasında oluşan yorgunluğun fizyolojik nedenleri ve farklı çevresel koşullarda dinlenme ve egzersize verilen yanıtlar konularını güncel literatür desteği ile kavratmaktır.

FTR 709 Ortopedik Rehabilitasyonda Özel Yaklaşımlar (6 AKTS): Bu ders kapsamında öğrencilere, lisans döneminde aldıkları temel eğitimin üstüne inşaa edilmek üzere, ortopedik problemlerde bütüncül bir rehabilitasyon yaklaşımını benimsetmenin yanında, spesifik ortopedik problemlerin patomekanisi ile birlikte, hedefe yönelik özgün ve güncel fizyoterapi uygulamalarında yetkinliğinin ve klinik karar verme bakış açısının kazandırılması hedeflenmektedir.

FTR 710 Omurga Patolojilerinde Rehabilitasyon (6 AKTS): Bu derste, omurgayı oluşturan tüm elemanların, omurga sağlığındaki bireysel ve grup halindeki özelliklerini bilerek, omurgaya yönelik uygun egzersiz ve tedavi yaklaşımları, bütüncül bakış açısıyla omurgaya özel egzersizler yanı sıra spesifik omurga problemlerinin patomekanisi ile birlikte, hedefe yönelik özgün ve güncel fizyoterapi uygulamalarında yetkinliğinin ve klinik karar verme bakış açısının kazandırılması hedeflenmektedir.

FTR 711 Nörolojik Rehabilitasyonda Yenilikler (6 AKTS): Bu ders kapsamında, Nörolojik hastalıkların rehabilitasyonunda bozukluk, özürlülük ve engelliliğin giderilmesine yönelik geliştirilmiş yeni tedavi yöntemlerinin güncel literatür eşliğinde incelenmesi, meta–analiz ile Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında çeşitli değerlendirme ve uygulama yöntemlerinin etkilerini ve geçerliliklerini yorumlama becerisinin kazandırılması, nörolojik hastalıklarda probleme dayalı fizyoterapi yaklaşımları, nörolojik hastalıklarda kanıta dayalı fizyoterapi yaklaşımları, erken rehabilitasyon yaklaşımı, uzun vadeli planlamalar, ev rehabilitasyonu, toplum temelli rehabilitasyon uygulamaları, nörolojik rehabilitasyonda kullanılan teknolojik ürünler, bağımsızlığı arttıran yardımcı araç ve gereçler incelenecektir. Bu ders kapsamında nörolojik rehabilitasyon yaklaşımlarının kortikal bölge etkisi, beyin haritalanması gibi konular ele alınacaktır.

FTR 712 Koruyucu Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Yaklaşımları (6 AKTS): Bu ders kapsamında, Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde kulanılan fizyoterapi yöntemleri, fizyoterapistin koruyucu sağlık hizmetlerindeki rolü, kronik hastalıklar sırasında koruyucu fizyoterapi yöntemlerinide klinik karar verme yeteneğini geliştirmek, ilgili güncel literatürü takip ederek yeni fikirler ve çalışmalar oluşturulacaktır.

FTR 713 Kanıta Dayalı Elektroterapi (6 AKTS): Bu ders kapsamında, alçak, orta ve yüksek frekanslı akımlar, elektroterapideki fizyolojik yanıtlar tartışılacak, uygulama yöntemleri, elektrodiagnoz ve elektroterapide yenilikler ele alınacak, alçak ve yüksek frekanslı akımların farklı patolojik durumlarda kullanılması ile ilgili güncel yöntemler incelenecektir.

FTR 714 Ağrı Teorileri Değerlendirme ve Fizyoterapi Yaklaşımları (6 AKTS): Bu ders kapsamında, ağrı teorileri, değişik klinik durumlardan kaynaklanan ağrıya özgü değerlendirme yöntemleri, korunma ve ağrının yol açtığı fonksiyonel kayıpların önlenmesi için modifikasyonları, hastalık dönemlerine göre uygulanabilecek elektroterapi ve egzersiz yaklaşımlarını öğrenmek amaçlanmıştır. Bilişsel tedavi yaklaşımlarının ağrı kontrolündeki yeri ve güncel tedavi yaklaşımları tartışılacaktır.

FTR 715 Hareket ve Lokomosyon Analizleri (6 AKTS): Bu ders kapsamında, kinezyolojik tanımlamalar (kinetik, kinematik, vb.), kuvvetler ve denge, eksen ve düzlemler, kemik- eklem- kas- kıkırdak- kollajen dokular, normal ve patolojik yürümenin incelenmesi ve değerlendirilmesi, vücuttaki eklemlerin (omurga, omuz, dirsek, el ve elbileği, pelvis ve kalça, diz, ayak ve ayak bileği) incelenmesi ve patolojik durumlarının değerlendirilmesi ele alınacaktır.

FTR 716 Nörolojik Rehabilitasyonda Teknolojik Yenilikler (6 AKTS): Bu ders kapsamında öğrencilerin nörolojik hastalıklarda kullanılan teknolojik gelişmeler ile bu gelişmelerin rehabilitasyon uygulamalarındaki etkileri hakkında yeni bilgi ve görüş kazanmaları amaçlanmaktadır.

FTR 717 Nörogelişimsel Tedavi Yaklaşımları (6 AKTS): Bu derste amaç, nörogelişimsel tedavi yaklaşımlarının etki mekanizmaları, uygulama yöntemleri ve birbirine üstünlükleri konularında kanıt değeri yüksek araştırma planlayabilme, yürütebilme ve sonuçlarını yorumlama becerisini geliştirmektir.

FTR 718 Romatizmal Hastalıklarda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (6 AKTS): Bu ders kapsamında, yetişkin ve çocuklarda görülen romatizmal hastalıkların patofizyolojisi ve klinik özellikleri ile romatizmal hastalıkların tanısı ve takibinde kullanılan spesifik güncel değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi kazandırmak, bu alanda kanıta dayalı klinik karar verme ve uygulama becerisini geliştirilmek hedeflenmektedir.

FTR 719 Geriatrik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (6 AKTS): Bu ders kapsamında yaşlanma ile meydana gelen fizyolojik değişiklikler, yaşlanmanın vücut sistemlerine etkisi, yaşlı bireylerde sık görülen kronik hastalıklar ile, geriatri alanına özel değerlendirme yöntemleri, koruyucu yaklaşımlar ve fizyoterapi uygulamaları konularında bilgi ve beceri kazandırılması hedeflenmektedir.

FTR 720 Fizyoterapi ve Rehabilitasyonda Biyomekanik Prensipler (6 AKTS): Bu ders kapsamında hareket bilimi, temel mekanik özellikler, güncel kinetik ve kinematik analizler, iş/ enerji değerlendirme yöntemleri, stres/ strain, yaralanmalarının önlenmesi, tedavi ve eksternal desteklere ilişkin biyomekanik ve patomekanik prensiplerin tartışılması, güncel literatürün takip edilmesi amaçlanmaktadır.

FTR 721 Obezitede ve Diyabette Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (6 AKTS): Bu ders kapsamında obeziteye ilişkin risk faktörleri, koruyucu yaklaşımlar, obez bireylerde egzersiz kapasitesi, yaşam kalitesi, fiziksel aktivite düzeyi, psikososyal durum, hasta ve aile eğitimi ve fizyoterapi programının organizasyonu konularına güncel literatür ışığında yer verilecek, diyabetin vücut sistemlerine etkileri, diyabetik hastalarda koruyucu yaklaşımlar ve özel fizyoterapi yöntemleri ile ilgili güncel klinik bilgilerin kazandırılması sağlanacaktır.

16.AKTS Ders Tanıtım Formları

FTR 701- TR- Fizyoterapide Klinik Çalişma I

FTR 703-TR- Fizyoterapide Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik İlkeler

FTR 705-TR- Biyoistatistik

FTR 707-TR- FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYONDA İLERİ DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

FTR 700- TR- Seminer

FTR 702-TR- Fizyoterapide Klinik Çalişma II

FTR 710- TR- Omurga Patolojilerinde Rehabilitasyon I

FTR 723- TR- Tez Danışmanlığı I

FTR 722- TR- Tez Danışmanlığı II