POLS 501-Uluslararası İlişkiler Teorileri
|
Bu ders, uluslararası ilişkiler alanında geliştirilmiş olan kuramsal yaklaşımları ve disiplinin literatüründeki teorik okulları incelemektedir. Dersin ana içeriğini disiplinin ortaya çıkmasından itibaren akademik yazında geliştirilmiş olan teorik okulların analizi oluşturacaktır. Bu kapsamda, ders hem ana akım teorik okulları inceleyecek, hem de ana akım teorilere getirilen eleştiriler kapsamında ortaya çıkan teorik yaklaşımlara odaklanacaktır. Realist ve Liberal teorik okulların incelenmesi ile başlayacak olan ders, İngiliz Okulu yaklaşımının geliştirdiği sentez yaklaşımı inceleyerek devam edecektir. Daha sonra İnşaacı kuram, Marksist kuram, Eleştirel kuram gibi teoriler ele alınacaktır. Yeşil Uluslararası İlişkiler kuramı, Feminist yaklaşımlar, Post-yapısalcı okul ve Post-koloniyal yaklaşımlar ders kapsamında ele alınacak olan diğer teorik yaklaşımlardır.
|
POLS 502-Küresel Siyasette Güncel Sorunlar
|
Bu derste programın bir diğer ayağı olan küreselleşme olgusu ele alınacaktır. Küreselleşme olgusu ve bu olgunun doğurduğu sonuçlar birçok farklı akademik disiplini ilgilendirmektedir. Bu kapsamda, bu derste Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Sosyoloji, Sosyal Antropoloji gibi akademik disiplinlerin küreselleşme olgusuna olan yaklaşımlarından yararlanılacaktır. Dersin ana içeriğini, küreselleşme olgusunun tanımı konusunda farklı teorik yaklaşımlar ve küreselleşmenin etkisiyle küresel siyasetin konusu haline gelen güncel sorunların incelenmesi oluşturmaktadır. Buna göre başlıca konular arasında, çevre ve küreselleşme, küresel kültür, uluslararası göç, güvenlik, küresel ekonomik ilişkiler, küresel etik, uluslararası örgütler ve küresel yönetişim, küresel sivil toplum gibi konular bulunmaktadır. Ders sonunda öğrencilerin küreselleşmeye getirilen farklı teorik açıklamaların yanı sıra, küreselleşme olgusunun dünya siyasetinde ortaya çıkardığı sorunlar ve konular ile ilgili bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır.
|
POLS 503-Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
|
Bu dersin genel amaçları şöyledir: Öğrencilere sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri üzerine süregelen tartışmaları sunmak. Öğrencilerin, niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemleri hakkında bilgilerini tazelemesi ve pekiştirmesi. Öğrencilerin araştırma projesi hazırlama kabiliyetlerine sahip olması. Öğrencilerin yüksek lisans tezlerinde farklı sosyal bilim yöntemlerini kullanabilmeleri. Bu ders öğrencileri sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri hakkında bilgilendirir. Dersin birinci yarısında araştırma tasarımda temek ilkeler tartışılırken, ikinci yarısında niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemleri incelenir.
|
POLS 504-Küresel Politik Ekonomi
|
Bu dersin amacı, uluslararası ekonomi ve uluslararası siyasetin arasında bi konuma/arayüze sahip olan küresel siyasi/politik ekonomi çalışmasına bir giriş yapmaktır. Ders, öğrencilerin uluslarası siyasetin ve uluslararası ekonominin arasındaki etkileşim örneklerini bütüncül bir şekilde anlamalarına yardımcı olacaktır. Amaç, malların ulusal, bölgesel ve küresel seviyelerde üretim, dağıtım, dolaşım ve tüketim süreçlerinde teorik yönleri ve pratik uygulamaları birleştirmek ve tüm bu süreçlerde devletin rolünü anlamaktır. Öğrenciler, ekonomi teorisinin bakış açısıyla değil, ticaretin, finansın, üretimin ve kalkınmanın ekonomik meselelerine bakacaklardır. Öğrenciler, devletlerin kendi aralarında ve devlet ve devlet-dışı aktörler (şirketler, toplumsal gruplar ve uluslararası örgütler) arasındaki ekonomik ilişkilerde uluslarası ilişkilerin kavramları, fikirleri ve yazınları ile etkileşimde olacaklardır. Bu yüzden, dersin odak noktası uluslararası ekonomik ilişkilerin yoğunluğunun artması sonucunda ortaya çıkan siyasi problemlerdir. İktisat bilgisine gerek yoktur.
|
POLS 507-Seminer
|
Bu ders Antalya Bilim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği uyarınca tüm yüksek lisans öğrencilerine zorunlu kılınmıştır. Öğrenci ve tez danışmanının, öğrenci üçüncü dönemine başlamadan önce olmak üzere karar verilecek bir tarihte, öğrencinin dışarıdan katılıma açık bir seminerde, tez araştırma teklifi formatında hazırlanmış bir sunum yapması gerekmektedir.
|
POLS 513-Karşılaştırmalı Siyasette İleri Okumalar
|
Bu dersin amacı öğrencilerin, karşılaştırmalı metod ve karşılaştırmalı siyasetin temel konularını derinlemesine çalışmaları. Öğrencinin, farklı ülkelerin siyasi kurumları, siyasi dönüşüm süreçleri, ve siyasi kültürleri üzerine karşılaştırmalı analiz yapma becerilerini geliştirmek. Ders, siyaset biliminde karşılaştırmalı siyaset alanının gelişimi ile karşılaştırmalı araştırmada karşılaştırmalı metodun yerinin incelenmesi ile başlar. Daha sonra karşılaştırmalı siyasetin ana konuları incelenir: Devlet, kurumlar ve kurumların dönüşümü, milliyetçilik, demokrasi ve demokratikleşme, siyasi sistemler, seçim sistemleri, parti sistemleri, siyasi kültür ve iletişim, toplumsal hareketler ve sivil toplum.
|
POLS 530-Değişen Dünyada Vatandaşlık
|
Bu dersin amaçları arasında şunlar bulunmaktadır: Öğrencilere vatandaşlık kuramlarını tanıtmak. Öğrencilere, vatandaşlık politika ve pratiklerindeki değişimi, temel ve güncel vatandaşlık kuramlarını ve ülke örneklerini inceleyerek anlamalarına yardımcı olmak. Dersin ilk bölümünde farklı vatandaşlık kuramları inceleniyor. İkinci bölümde değişen küresel dinamiklar sonucunda vatandaşlık kavram ve pratiklerindeki değişimler inceleniyor. Zayıflayan sınırlar, uluslar üstü topluluklar, göç ve küreselleşme gibi gelişmeler geleneksel vatandaşlık yaklaşımlarını sorgulamakta. Bu sorgulamalar neticesinde gelişen çok kültürlü vatandaşlık, kozmopolit vatandaşlık, uluslar üstü vatandaşlık ve ülüs ötesi vatandaşlık gibi yeni vatandaşlık kuramları inceleniyor. Dersin üçüncü bölümünde de güncel olaylar/ ülke örnekleri ve vatandaşlık politikaları inceleniyor.
|
POLS 511-Göç Politikası
|
Bu derste, öğrenciler bir taraftan göç olgusuna yönelik kavramlar ve temel konu alanları üzerinde bilgilendirilirken diğer taraftan ise gerekli teorik ve tarihi arka plan sunulmaktadır. Siyasi, ekonomik ve sosyal aktörler ile süreçlerin insan hareketleri üzerindeki etkilerinin yanı sıra göç hareketlerinin bu yapıları dönüştürmesi göz önünde bulundurulmaktadır. Derste işlenen konular, göç konusundaki temel ve güncel akademik metinler üzerinden detaylı bir şekilde tartışılmaktadır. Öğrencilerin işlenen metinlere yönelik yazdıkları haftalık metinler ve araştırma raporları yoluyla derse aktif katılım göstermeleri beklenmektedir. Bu dersi başarı ile bitiren öğrencilerin, (uluslararası) göç ile ilgili olarak derinlemesine bir anlayış geliştirmeleri, konu hakkındaki teorik bakış açılarına hâkim olmaları, ilgili kavramlar hakkında bilgi sahibi olmaları ve (uluslararası) göçü siyasi, ekonomik ve sosyal yönlerini dikkate alarak değerlendirebilmeleri beklenmektedir.
Yüksek lisans seviyesinde bir ders olan POLS 511, öğrencilerin aktif katiliminim gerektirmektedir. Öğrencilerin okuma metinleri üzerinde çalışması ve derste bu metinler üzerinden tartışmalar yapmaları beklenmektedir.
|
POLS 517-Barış ve Güvenlik Çalışmaları
|
Bu ders barış ve güvenlik çalışmalarının Uluslararası İlişkiler akademik disiplini kapsamındaki kuramsal kavramsallaştırmaları ve bu kavramların ampirik uygulamalarına odaklanmaktadır. Barış ve güvenlik kavramlarının nasıl tanımlandığı ile ilgili sorular bu dersin ana konusunu oluşturmaktadır. Barış, savaş ve güvenlik kavramları Uluslararası İlişkiler’in ana kavramları olmakla birlikte, birbirleriyle iç içe geçmiş kavramlardır. Kavramlar arasındaki bu etkileşim süreci dersin ilgileneceği bir başka tartışmadır. Ders kapsamında, bu kavramlar dünya politikasının önemli aktörleri olan Amerika Birleşik Devletleri, Avrupa Birliği, Rusya gibi aktörlerin perspektifinden analiz edilecektir.
|
POLS 529-Küresel Yönetişimde Batılı Güçler
|
Bu ders öğrencilere batılı güçlerin var olan dünya düzeninin inşasındaki rollerini incelemeye ve bu güçlerin düzen içerisindeki otoritelerini zorlayan gelişmelere verdikleri reaksiyonları çalışmaya yönlendirmektedir. Ders kapsamında odaklanılacak ana sorular şöyledir: Güncel küresel düzenin ortaya çıkmasındaki batılı güçlerin rolü nedir? Küresel yönetişimde batılı güçleri batı dışı güçlerden ayıran ana faktörler nelerdir? Batılı güçlerin küresel yönetişimdeki üstünlüklerini muhafaza etme konusundaki adımları nelerdir?
|
POLS 510-Küresel Yönetişimde Yükselen Güçler
|
Bu ders küresel politikada yükselen güçlerin batılı güçlerin hakimiyetini zorlayan pozisyonlarına odaklanmaktadır. Dünya politikasının yükselen güçlerinin hangileri olduğu ve küresel düzenin yeniden inşasındaki rollerinin neler olduğu gibi sorular dersin içeriği kapsamındadır. Küresel yönetişim kavramının kapsam ve tanımının ardından, ders küresel yönetişimin yeni yükselmekte olan aktörlerinin talep ve politikalarına odaklanmaktadır. BRICS ülkeleri (Brezilya, Rusya, Hindistan, Çin ve Güney Afrika) dersin ana kapsamını oluşturmakla birlikte, yükselmekte olan diğer aktörlerin politika ve pozisyonları da incelenecektir.
|
POLS 519-Dış Politika Analizi
|
Bu ders, öğrencileri dış politika karar alım sürecini etkileyen ana faktörleri analitik yöntemlerle analiz etmek için gerekli kuramsal çerçevelerle donatmayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında öğrencilere bireysel, devlet ve sistem düzeyinde analizler içeren bir okuma listesi sunulmaktadır. Bu ders, Dış Politika Analizi (DPA) alanının teorik ekolleri ile bu kuramsal çerçevelerin gerçek dış politika karar alım süreçlerine uygulanmasını içeren bir derstir. Ders kapsamında, liderlerin, devletlerin ve uluslararası kurumların dış politika kararlarını alırken etkilendikleri faktörler analitik bir düzlemde incelenmektedir. Bireysel düzeyde, rasyonalite, oyun kuramı gibi konular ele alınmaktadır. Devlet düzeyinde, rejim tipi, kamuoyu düşüncesi, bürokratik yapı gibi değişkenlere odaklanılmaktadır. Sistem düzeyinde ise güç dağılımı analiz edilmektedir.
|
POLS 514-Afrika Siyasetinde İleri Okumalar
|
Bu ders Sahraaltı Afrika siyasetine teorik bir bakış açısı ile genel bir giriş yapmaktadır. Dersin ana amacı öğrencilere Sahraaltı Afrika’daki gerilimler, sorunlar ve politikanın genel işleyişi konusunda lisansüstü düzeyde bir okuma portföyü sunmak ve akademik bir anlayış kazandırmaktır. Bu kapsamda, “düzen”, “düzensizlik”, “kalkınma” gibi kavramlar, Afrika siyaseti özelinde ele alınacaktır. Dönem boyunca dersin perspektifi analitik olduğu kadar eleştirel de olacaktır. Bir başka ifadeyle, bu ders, öğrencilere Afrika siyasetini açıklama iddiasındaki teorik yaklaşımlara eleştirel yaklaşan bakışaçılarını tanıtma amacı da taşımaktadır. Ders kapsamında düzen, otoriterlik, sivil-asker ilişkileri, Afrika’da ulus-devlet ve egemenlik, iç savaşlar ve etnik çatışma, müdahale, kalkınma ve barış arasındaki ilişki gibi birçok konu ele alınacaktır.
|
POLS 536-Karşılaştırmalı Popülizm
|
Bu dersin amaçları şöyle sıralanmaktadır: Popülist siyasetin yükselişi ile alakalı kavramsal tartışmaları sunmak. Öğrencilerin karşılaştırmalı analiz becerilerini geliştirmek. Yazılı, akademik kaynaklarla beraber video, gazete/interney yazıdı gibi farklı kaynakların kulllanılmasını özendirmek. Bu ders öğrencilere popülizm ile alakalı en güncel tartışmları sunar. Dersin biirnci kısmında kavramsal tartışmalar sunulur. İkinci kısmında ise konu, karşılaştırmalı ülke analizleri ışığında değerlendirilir.
|
POLS 520-Siyasal İletişim
|
Bu ders, siyasete dair bilginin üretilmesi, şekillendirilmesi ve aktarılması olarak tanımlanabilecek siyasal iletişim konusundaki kavramlarını ve temel tartışma alanlarını tanımaları amacıyla tasarlanmıştır. Bu derste öğrencilerin siyasete ilişkin bilginin oluşturulması, şekillendirilmesi ve yaygınlaştırılması olarak tanımlanan siyasal iletişim üzerinde bilgi sahibi olmaları ve konu hakkında analiz yeteneklerine katkı sunulması hedeflenmektedir. Siyasette kitle iletişimine dair kısa bir tarihi arka planın ardından gündem belirleme, çerçeveleme ve öncelik belirleme olarak sıralanabilecek temel teorik yaklaşımlara yer verilmektedir. Yeni medya araçlarını geliştiren teknolojik gelişmelere özellikle vurgu yapılmakta ve bu gelişmelerin küresel düzeyde siyasal davranışları ve sosyal hareketleri üzerindeki etkileri incelenmektedir. Konuya ilişkin temel ve güncel akademik metinler üzerinden detaylı tartışmalar gerçekleştirilmektedir. Öğrencilerin ilgili teoriler ve kavramlar üzerinde bilgi sahibi olmalarının ardından kendi araştırmaları için sorular bulabilmeleri ve bu soruları yanıtlayabilecekleri araştırma önerileri hazırlamaları beklenmektedir. Bu dersi başarı ile bitiren öğrencilerin, ulusal ve uluslararası düzeyde siyasal iletişime ilişkin olarak derinlemesine bir anlayış geliştirmeleri, konu hakkındaki teorik bakış açılarına hâkim olmaları, ilgili kavramlar hakkında bilgi sahibi olmaları ve siyasal iletişimin ulusal ve uluslararası siyasetin güncel konularındaki etkisi hakkında yorum yapabilmeleri beklenmektedir.Yüksek lisans seviyesinde bir ders olan POLS 520, öğrencilerin aktif katiliminim gerektirmektedir. Öğrencilerin okuma metinleri üzerinde çalışması ve derste bu metinler üzerinden tartışmalar yapmaları beklenmektedir.
|
POLS 506-Avrupa Birliği Güvenlik ve Dış Politikası
|
28 üye ülke ve 500 milyonluk nüfusu ile Avrupa Birliği uluslararası sistemde giderek daha önemli bir aktör haline gelmektedir. İlk kurulduğunda ekonomik bir birlik olarak kurulmuş olsa da, bugün AB ilticadan göçe, dış politikadan güvenlik politikalarına, demokrasiden insan haklarına kadar geniş bir yelpazede politika yürütmektedir. Bu ders kapsamında öğrencilere AB’nin dünya politikasındaki gücü ve rolünü, politikalarını, kimliğini, uluslararası alandaki zaaflarını anlamayı ve analiz etmeyi sağlayacak teorik zemin öğretilecektir. Bu kapsamda dersin ana vurgusu, AB ve Avrupa çalışmaları literatürü üzerinde olacaktır.
|