ANTALYA BİLİM ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU TIBBİ HİZMETLER VE TEKNİKLER BÖLÜMÜ
İLK VE ACİL YARDIM PROGRAMI DERS BİLGİ PAKETİ
1. Programın Dili
Türkçe.
2. Programın Süresi (Yıl)
2 (İki) yıl.
3. Programın Azami Süresi (Yıl)
Öğrenciler, kaydolduğu programa ilişkin derslerin verildiği yarıyıldan başlamak üzere, her yarıyıl için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın azami 4 (dört) yıl içinde programı tamamlamak zorundadır.
4. Bölüm Başkanı
Dr. Öğr. Üyesi Bekir KABASAKAL
5. Tarihçe
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu bünyesinde kurulan İlk ve Acil Yardım Programı, 2019-2020 akademik yılından bu yana öğrenci kabul etmektedir. Programımız ilk mezunlarını 2021 yılında vermiştir.
6. Kazanılan Derece
İlk ve Acil Yardım Programı ön lisans diploması.
7. Kabul ve Kayıt Koşulları
Öğrenciler İlk ve Acil Yardım Programına, ÖSYM’nin her yıl düzenlediği üniversiteye giriş sınavları kapsamında TYT puan türünden bir önceki yılın taban puanları esas alınarak tercih yapmak suretiyle kabul edilmektedir.
8. Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar
ÖSYM tarafından yapılan merkezî yerleştirme, başarı koşulu ile yurtiçi ve yurtdışı kurumlar arası yatay geçiş, merkezî yerleştirme puanı ile kurumlar arası ve kurum içi yatay geçiş ile programımıza öğrenci kabul edilmektedir.
İlk ve Acil Yardım Programına kabul edilen öğrenciler, kayıt yaptırmadan önce kayıtlı oldukları lisans veya ön lisans programlarından başarılı oldukları derslerin programımız ders müfredatına intibak ettirilmesini talep edebilirler. Bu talep, öğrencinin öğrenim görmeye başlayacağı akademik yılın başında Sağlık Meslek Yüksek Okulu’na yazacağı bir dilekçe ile yapılır. Talepte bulunan öğrencinin, dilekçesine onaylı bir not döküm (transkript) belgesinin aslını eklemesi gereklidir. İntibak işlemi, Sağlık Meslek Yüksek Okulu Yönetim Kurulunun ve görevlendireceği komisyonların belirlediği esaslar çerçevesinde gerçekleştirilir. İntibak işlemlerinde ders içerikleri ve AKTS yükü gözetilir.
9. Sınavlar, ölçme ve değerlendirme
Üniversitemizde sınavlar, ara sınav, final sınavı, mazeret sınavı, muafiyet sınavı, ek sınav ve tek ders sınavından oluşur. Sınavlar Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu tarafından hazırlanan ve ilan edilen programa göre yapılır. Sınavlara girmek için öğrenci kimlik kartlarının ibrazı zorunludur. Üniversitemizde bütünleme sınavı uygulaması bulunmayıp, yaz okulu programı mevcuttur.
Ara sınav, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulunun ön lisans programı müfredatında bulunan bir dersin verildiği yarıyıl içinde yapılan sınavdır. Her dersin bir yarıyılda en az bir ara sınavı yapılır veya ders içerisinde yapılan ödev, proje ve benzeri çalışmalar, dersin öğretim üyesi takdirinde, bir ara sınav yerine kullanılabilir. Final sınavı ise, dersin okutulduğu yarıyıl sonunda akademik takvimde belirtilen tarihler içinde yapılan sınavdır. Final sınavlarına katılabilmek için derslere %70 devam mecburiyetinin tamamlanması gerekmektedir. Öğrencilerin dersten başarılı sayılmaları için belirlenen not aralıkları aşağıdaki şekildedir:
Letter Grade |
A+ |
A |
A- |
B+ |
B |
B- |
C+ |
C |
C- |
D+ |
D |
F |
Value |
4.00 |
4.00 |
3.70 |
3.30 |
3.00 |
2.70 |
2.40 |
2.20 |
2.00 |
1.70 |
1.50 |
0.00 |
Total Points |
- |
95-100 |
85-94 |
80-84 |
75-79 |
65-74 |
60-64 |
55-59 |
50-54 |
45-49 |
40-44 |
0-39 |
Öğrencilerimizin akademik yeterliği her yarıyıl sonunda not ortalamaları hesaplanarak belirlenir. İkinci yarıyılın sonundan itibaren genel not ortalaması 2,00 ve üzeri olan öğrencilerin durumu başarılı; 1,99 ve altındaki öğrencilerin durumu ise akademik olarak yetersiz kabul edilir. Program müfredatında bulunan bir dersten başarısız olan öğrenciler bu dersin verildiği ilk yarıyılda dersi tekrar almak zorundadır. Başarısız olunan dersler tamamlanmadan geri kalan tüm mezuniyet koşulları gerçekleşmiş olsa da öğrenci mezuniyete hak kazanamaz.
10. Mezuniyet Koşulları
Üniversitemiz Lisans ve Ön lisans Eğitim ve Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 40’ıncı maddesi uyarınca, ilgili öğrencinin, kayıtlı olduğu programın müfredatında yer alan tüm dersleri başarı ile tamamlaması, genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 ve tamamladığı toplam kredinin en az 120 AKTS olması durumunda öğrenci, ilgili programdan ön lisans diploması almaya hak kazanır.
11. Çift Ana Dal
Çift ana dal öğrenimine ilişkin usul ve esaslar YÖK’ün “Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Ana Dal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümlerine göre ve “Antalya Bilim Üniversitesi Çift Ana Dal ve Yan Dal Yönergesi” çerçevesinde yapılır.
12.Yan Dal
Yan dal öğrenimine ilişkin usul ve esaslar YÖK’ün “Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Ana Dal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümlerine göre ve “Antalya Bilim Üniversitesi Çift Ana Dal ve Yan Dal Yönergesi” çerçevesinde yapılır.
13. Mezun İstihdam Olanakları
İlk ve Acil Yardım Programı mezunlarımızın tıp merkezlerinde, ambulans, hasta nakil araçları ve acil sağlık hizmeti veren tüm özel ya da kamu sağlık kuruluşlarında istihdam olanakları bulunmaktadır.
14. Üst Derece Programlara Geçiş
İlk ve Acil Yardım Programından mezun olan öğrencilerin dikey geçiş sınavı ile ÖSYM tarafından duyurulan lisans programlarına geçiş yapabilme imkanları bulunmaktadır.
15. Program Yeterlilikleri (Çıktıları)
16. Program Yeterlilikleri - TYYÇ Matrisi
Temel Alan | Program Yeterlilikleri | Ulusal Yeterlilik | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | ||||||||||||||||||||||
Bilgi | 1 | 1 | Bilgi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beceriler | 1 | 1 | Beceriler | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yetkinlikler | Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 1 | 1 | Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetkinlikler | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Yetkinliği |
1 | 1 | Öğrenme Yetkinliği |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1 | 1 | İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | 1 | 1 | Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Form No: ÜY-FR-1102 Yayın Tarihi:07.10.2024 Değ. No: 0 Değ. Tarihi: - |
17. Alan - Program Yeterlilik İlişkileri
Alan Yeterlilikleri | Program Yeterlilikleri | |||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
Bilgi | 1 | |||||||||||||||||
2 | ||||||||||||||||||
Beceriler | 1 | |||||||||||||||||
2 | ||||||||||||||||||
3 | ||||||||||||||||||
Yetkinlikler | 1 | |||||||||||||||||
2 | ||||||||||||||||||
3 | ||||||||||||||||||
4 | ||||||||||||||||||
5 | ||||||||||||||||||
Form No: SH-FR-0021 Yayın Tarihi:14.10.2024 Değ. No:0 Değ. Tarihi: |
18. Ders Program Yeterlilikleri İlişkisi
19. Müfredat
İLK VE ACİL YARDIM PROGRAMI | ||||||
BİRİNCİ SINIF DÖNEM I. | ||||||
GÜZ DÖNEMİ | ||||||
DERSİN KODU | DERSİN ADI | Z/S | T | U/L | YK | AKTS |
ILK111 | İlk ve Acil Yardımda Tıbbi Terminoloji | Z | 2 | 0 | 2 | 3 |
ILK113 | Acil Hasta Bakımı-I | Z | 5 | 0 | 5 | 7 |
ILK115 | Travma-I | Z | 3 | 0 | 3 | 5 |
ANT101 | Temel Anatomi | Z | 2 | 0 | 2 | 3 |
MAT101 | Matematik-I | Z | 2 | 0 | 2 | 2 |
KPL101 | Kariyer Planlama | Z | 1 | 0 | 1 | 2 |
TURK101 | Türk Dili-I | Z | 2 | 0 | 2 | 2 |
INGO101 | İngilizce-I | Z | 3 | 0 | 3 | 4 |
HIST101 | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi-I | Z | 2 | 0 | 2 | 2 |
TOPLAM | 22 | 0 | 22 | 30 | ||
BİRİNCİ SINIF DÖNEM II. | ||||||
BAHAR DÖNEMİ | ||||||
DERSİN KODU | DERSİN ADI | Z/S | T | U/L | YK | AKTS |
ILK112 | Acil Hasta Bakımı-II | Z | 2 | 1 | 3 | 5 |
ILK114 | Travma-II | Z | 2 | 1 | 3 | 5 |
ILK116 | Resüsitasyon | Z | 1 | 1 | 2 | 3 |
ILK118 | Ambulans Servis Eğitimi | Z | 1 | 1 | 2 | 3 |
SHTB102 | Temel Bilgi Teknolojileri | Z | 2 | 0 | 2 | 3 |
SHIS102 | İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği | Z | 2 | 0 | 2 | 3 |
TURK102 | Türk Dili-II | Z | 2 | 0 | 2 | 2 |
INGO102 | İngilizce-II | Z | 3 | 0 | 3 | 4 |
HIST102 | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi-II | Z | 2 | 0 | 2 | 2 |
TOPLAM | 17 | 4 | 21 | 30 | ||
İKİNCİ SINIF DÖNEM III. | ||||||
GÜZ DÖNEMİ | ||||||
DERSİN KODU | DERSİN ADI | Z/S | T | U/L | YK | AKTS |
ILK211 | Acil Hasta Bakımı-III | Z | 1 | 1 | 2 | 3 |
ILK213 | Travma-III | Z | 1 | 1 | 2 | 3 |
ILK215 | Mesleki Uygulama-I | Z | 2 | 4 | 4 | 8 |
ILK200 | Yaz Stajı | Z | 0 | 0 | 0 | 7 |
UBS 100 | Alan Dışı Seçmeli Ders | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
ILKI 201 | Alan İçi Seçmeli Ders-I | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
ILKI 203 | Alan İçi Seçmeli Ders-II | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
TOPLAM | 10 | 6 | 14 | 30 | ||
İKİNCİ SINIF DÖNEM IV. | ||||||
BAHAR DÖNEMİ | ||||||
DERSİN KODU | DERSİN ADI | Z/S | T | U/L | YK | AKTS |
ILK212 | Mesleki Uygulama-II | Z | 0 | 12 | 6 | 11 |
ILK214 | Acil Arama Kurtarma Çalışmaları | Z | 3 | 0 | 3 | 10 |
USD 100 | Alan Dışı Seçmeli Ders | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
ILKI 202 | Alan İçi Seçmeli Ders-I | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
ILKI 204 | Alan İçi Seçmeli Ders-II | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
TOPLAM | 9 | 12 | 15 | 30 | ||
SEÇMELİ DERSLER | ||||||
Alan Dışı Seçmeli Ders Listesi | ||||||
İkinci Sınıf III. ve IV. Dönem Alan Dışı Seçmeli Ders Listesi | ||||||
DERSİN KODU | DERSİN ADI | Z/S | T | U/L | YK | AKTS |
SHS200 | Meslek Etiği | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
SHS210 | Sağlık Hizmetlerinde İletişim | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
SHS220 | Sağlık Hukuku | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
SHS230 | İşaret Dili | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
SHS240 | Sağlıklı Beslenme | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
SHS250 | İklim Değişikliği ve Küresel Ekoloji | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
SHS252 | Sağlık Hizmetlerinde Kriz Yönetimi ve Öfke Kontrolü | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
SHS254 | Etkili Sunum Yapma Teknikleri | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
SHS256 | Girişimcilik | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
SHS270 | Teknoloji Bağımlılığı | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
SHS280 | Nanotıp ve Uygulamaları | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
SHS290 | Nanoboyut ve Nanoteknoloji | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
Alan İçi Seçmeli Dersler | ||||||
İkinci Sınıf III. ve IV. Dönem Alan İçi Seçmeli Ders Listesi | ||||||
AADS210 | Adli Acil Durumlar | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
GSS210 | Genel Sağlık Bilgisi | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
FRS210 | Farmakoloji | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
TOKS210 | Toksikoloji | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
EKGS210 | Elektrokardiyografi Analizi | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
HSS210 | Halk Sağlığı | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
NBT210 | Nanobiyoteknoloji ve Uygulamaları | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
NİH210 | Nanoteknolojik İlaç Hedefleme Metotları ve Uygulamaları | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
TFU210 | Tıbbi Fizik | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
NMY210 | Nanomanyetik ve Nanomultiferroik Yapılar ve Uygulamaları | S | 2 | 0 | 2 | 3 |
20. Ders İçerikleri
BİRİNCİ SINIF DÖNEM I. |
||||
GÜZ DÖNEMİ |
||||
DERS |
T |
U/L |
YK |
AKTS |
ILK111 İlk ve Acil Yardımda Tıbbi Terminoloji |
2 |
0 |
2 |
3 |
Tıbbi terminolojiye giriş, sözcüklerin temel yapısı, latince telaffuz ve vurgu, önekler sonekler, terim çeşitleri, vücudun düzlemleri ve sistemler, kardiyovasküler sistem, solunum sistemi, sindirim sistemi, ürogenital sistem, sinir sistemi tıbbi terimleri, ilaç bilimi, hastalık sınıflaması ve analjezi ile ilgili terimler |
||||
ILK113 Acil Hasta Bakımı-I |
5 |
0 |
5 |
7 |
Vital bulgular, Hasta veya Yaralının Birinci Değerlendirmesini Yapmak, İkinci Değerlendirmesini Yapmak, Solunum Sistemi Hastalıklarını Değerlendirmek, Solunum Sıkıntısında Acil Bakım Uygulamak, Kardiyo Vasküler Sistem Hastalıklarını Değerlendirmek, Kardiyo Vasküler Sistem Hastalıklarında Acil Bakım Uygulamak, Göğüs Ağrısı Olan Hastaya Acil Bakım Uygulamak, Sinir Sistemi Hastalıklarını Değerlendirmek, Sinir Sistemi Hastalıklarında Acil Bakım Uygulamak. Vaka Uygulamaları |
||||
ILK115 Travma-I |
3 |
0 |
3 |
5 |
Yaranın Tanımı, Çeşitleri ve Bakımı, Kanama Çeşitleri ve Müdahale, Yanık Çeşitleri ve Müdahale, Donuk Çeşitleri ve Müdahale, Kırık Çeşitleri ve Acil Bakım, Çıkık Tanımı Belirti, Bulguları ve Tedavisi, Kas Yaralanmaları, Burkulma Tanımı ve Tedavisi Şok ve çeşitleri, Hipovolemik Şokta Acil Hasta Bakımı, Kardiyojenik Şokta Acil Hasta Bakımı, Vazojenik Şokta Acil Hasta Bakımı, Genel Değerlendirme Vaka Çalışması |
||||
KPL101 Kariyer Planlama (1+0 1 AKTS 2) |
1 |
0 |
1 |
2 |
Bu ders öğrencilerin; ilgi alanları, kişisel özellikleri ve değerleri hakkında farkındalık kazanmalarını sağlayarak gelecek hedefleri ile uyumlu bir kariyer planlaması yapabilmelerine yardımcı olmaktadır. Bu kapsamda, kariyer merkezlerinin ve faaliyetlerinin tanınması, öz farkındalığın artırılması, kariyer seçeneklerinin keşfedilmesi, kariyer planlamasına katkı sağlamak için yapılabilecek faaliyetlerin keşfedilmesi, kamu ve özel sektör çalışanları ile akademi çalışılanlarının kariyerlerinden örnekler verilmesi, uluslararası değişim programlarının tanınması, yetenek kapısının tanınması gibi konuları içermektedir. |
||||
ANT101 Temel Anatomi |
2 |
0 |
2 |
3 |
Anatomiye giriş. Eksenler, düzlemler, genel bilgiler, Kemikler, Eklemler, Kaslar, Solunum sistemi, KalpDolaşım sistemi, Sindirim sistemi, Sindirim Sistemi, Üriner sistem, Kadın Genital organları, Erkek genital organları, Sinir Sistemi, Sinir sistemi, Duyu organları, Endokrin sistem |
||||
MAT101 Matematik-I (2+0+2) AKTS: 2 |
2 |
0 |
2 |
2 |
Sayılar;Sayıların sınıflandırılması, Üslü İfadedeler ve köklü ifadeler, Rasyonel ifadeler, Faktöriyel, OranOrantı, Denklemler (Birinci Dereceden Denklemler), İkinci Dereceden Denklemler , Eşitsizlikler, Fonksiyonlar, Açılar ve Trigonometri, Trigonometrik Oranlar, Kompleks Sayılar |
||||
TURK 101 Türk Dili-I (2+0+2) AKTS: 2 |
2 |
0 |
2 |
2 |
İmla, noktalama ve kompozisyon (noktalama işaretleri, diğer işaretler) , İmla, yazım kuralları (büyük harflerin imlası, sayıların yazılışı, kısaltmaların imlası, alıntı kelimelerin yazılışı) , Kompozisyon (kompozisyonun amacı, kompozisyon yazmada yöntem) , kompozisyonda plan, giriş, gelişme, sonuç, Anlatım özellikleri, anlatımda duruluk, anlatımda sadelik, anlatımda açıklık içtenlik, Anlatım bozuklukları ( eş anlamlı kelimelerin cümle içinde kullanılışı) , Deyimlerin yanlış kullanılışı, Anlatım biçimleri (açıklama, hikâye, özlü anlatım, tasvir, hiciv, portre, kanıtlama, konuşma, manzum anlatım çeşitleri) , Sözlü anlatım çeşitleri (günlük ve hazırlıksız konuşma, hazırlıklı konuşma, açıkoturum, münazara, panel), Yazılı anlatım türleri (mektup, telgraf, tebrik, davetiye, edebi mektup) , iş mektupları, resmi mektup, dilekçe, rapor, tutanak, karar, ilan, reklam, sohbet, eleştiri, anı, gezi yazısı, röportaj, anket, Otobiyografi, biyografi, roman, hikâye, masal, fabl, tiyatro, trajedi, dram, senaryo) ile ilgili konular aktarılır. |
||||
INGO101 İngilizce-I (3+0+3) AKTS: 4 |
3 |
0 |
3 |
4 |
Belirteçler; Ön hal Edatlar: Yer, Zaman, Hareket; Tekil ve Çoğul İsimler: Sayılabilir ve Sayılamayan isimler; Zamanlar: Geniş zaman, Şimdiki zaman, Geçmiş zaman yapıları; Kipler: Will, Should, Should not, Must, Must not, Can; Karşılaştırmalı yapılar; Adıllar: Kişi adılları, İyelik adılları; Sıfatlar; Olumlu cümle, Olumsuz cümle ve Soru cümleleri; Bağlaçlar: ve, Fakat, ken, Çünkü. |
||||
HIST101 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi-I (2+0+2) AKTS: 2 |
2 |
0 |
2 |
2 |
Siyasi alanda yapılan devrimler, siyasi partiler ve çok partili siyasi hayata geçiş denemeleri, hukuk alanında yapılan devrimler, toplumsal yaşayışın düzenlenmesi, ekonomik alanda yapılan yenilikler, 19231938 Döneminde Türk dış politikası, Atatürk sonrası Türk dış politikası, Türk Devriminin İlkeleri: (Cumhuriyetçilik, Halkçılık, Laiklik, Devrimcilik, Devletçilik, Milliyetçilik), Bütünleyici İlkeler ile ilgili konular aktarılır. Cumhuriyetin kökleşmesi için yapılan devrimler ve batılılaşma çabaları, demokrasinin unsurlarını ve kaynaklarını ele alarak daha iyiye götürme çabası edinir. |
BİRİNCİ SINIF DÖNEM II. |
||||
BAHAR DÖNEMİ |
||||
DERS |
T |
U/L |
YK |
AKTS |
ILK112 – Acil Hasta Bakımı-II |
2 |
1 |
3 |
5 |
Giriş, Acil Hastada Genel Fizik Muayene ve Sistemlerin Değerlendirilmesi, Hayati Önceliklerin Belirlenmesi, Kardiyak Acillerde: Angina Pectoris, Akut Myokard infarktüsü, Akut Koroner Sendromda Acil Bakım, Katı Cisimlere Bağlı Havayolu Tıkanıklıklarında Acil Yardım, Solunum Sistemi Hastalıklarında Acil Yaklaşım, Solunum Sistemi Hastalıklarında Acil Yaklaşım, Acilde Kullanılan İlaçlar, Hafta Sindirim ve Metabolik Aciller; Akut Batın, GİS Kanamalari, Endokrin Sistem Hastaliklari ve Diabetes Mellitus (DM) Acilleri, Sıvı Elektrolit ve Asit Baz Dengesizliklerinde Acil Bakım, Gebelik, Doğum ve Komplikasyonlari Acil Bakım, Kan Hastalıkları (Anemi,Hemofili,Lösemi) ve Onkolojik Acillerde Bakım, Genel Değerlendirme Vaka Tartışması
|
||||
ILK114 – Travma-II |
2 |
1 |
3 |
5 |
Giriş, Travma Hastasının Birincil Değerlendirilmesi, Travma Hastasının İkincil Değerlendirilmesi Travma nedir? Çeşitleri Nelerdir?, Kafa Travmaları: Skalp yaralanması, Beyin Yaralanması, Kafa Travmaları: Yüz Travmaları, Kafa Travmalarında Acil Yardım, Omurga Travmaları ve Kırıkları, Omurilik Yaralanması ve Komplikasyonları, Omurga Travmalarında Acil Yardım. Göğüs Travmaları Nelerdir?, Genel Değerlendirme Vaka Çalışması
|
||||
ILK116 – Resüsitasyon |
1 |
1 |
2 |
3 |
Giriş, Erişkinde Temel Yaşam Desteği, Çocukta Temel Yaşam Desteği, Bebekte Temel Yaşam Desteği, Erişkinde İleri Yaşam Desteği, Erişkinde İleri Yaşam Desteğinde Kullanılan İlaçlar, Çocukta İleri Yaşam Desteği, Bebekte İleri Yaşam Desteği, Resüsitasyonun tanımı, protokolleri ve özel durumlar Defibrilatör Kullanımı, Genel Değerlendirme Vaka Çalışması |
||||
ILK118– Ambulans Servis Eğitimi |
1 |
1 |
2 |
3 |
Ambulans Mevzuatı, Ülkemizde ve Dünyada Ambulanslar, Primer ve Sekonder Muayene, Ambulans Ekipmanları Kullanımı (Sedyeler), Ambulans Ekipmanları (Müdahale Ekipmanları), Ambulans Ekipmanları (Müdahale Ekipmanları) Uygulaması, Ambulans Ekipmanları (Defibrilatör Acil Çantası ve Solunum Ekipmanları) Uygulaması, Ambulans Ekipmanları (Tespit Ekipmanları ) Travma Mekanizması, Travmada Primer ve Sekonder Muayene, Travmada Kritik Yaralanma, Kritik Travmada İmmobilizasyon, Non Kritik Travmada İmmobilizasyon, Medikal Acillerde Ekipman Kullanımı, Çevresel Acillerde Ekipman Kullanımı, Kardiyak Arreste Ekipman Kullanımı, Hava ve Deniz Ambulansları, Özel Donanımlı Ambulanslar, Ambulans İçi Operasyonlar, Ambulans Ekipmanları Tespit Ekipmanları (Vertebra yeleği Boyunluk ve kobra) Uygulaması, Ambulans içi Operasyonlar, Vaka Senaryoları |
||||
SHTB102 Temel Bilgi Teknolojileri |
2 |
0 |
2 |
3 |
Temel Donanım Bilgisi, Temel Seviye İşletim Sistemi Bilgisi, İşletim Sistemi Ayarlarının Yapılandırılması, İnternet Kullanımı ve Mail Yönetimi, MS Office Word, MS Office Powerpoint ve MS Office Excel |
||||
SHIS102 İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği |
2 |
0 |
2 |
3 |
İş sağlığı ve güvenliği terminolojisi. İş güvenliğiyle ilgili riskler. Kaza Sebeplendirme Yöntemleri ve Kaza Teorileri. İş Kazaları ve Meslek Hastalıkları. İş Sağlığı ve Güvenliği Mevzuatı. İş Güvenliği ile ilgili Kurumlar. İş Güvenliği Uygulamaları. Süreç Tehlike Analizi. Risk Analizi ve Değerlendirilmesi. İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri. |
||||
TURK102 Türk Dili-II (2+0+2) AKTS:2 |
2 |
0 |
2 |
2 |
Anadilini doğru kullanma becerisini kazandırmak; bu beceriyi kazanarak üniversiteye gelmiş olan öğrencilerin de bu alandaki yeteneklerini geliştirmek amacıyla düşünce üretme ve düşündüğünü yazmanın esas olduğu derste, noktalama işaretleri ve imla kuralları, kompozisyon kuralları, yazı türleri örneklerle ele alınmakta ve bunlarla ilgili yazma çalışmaları yapılmaktadır. Ayrıca çeşitli romanlar, şiir kitapları ve tiyatro eserleri okunmakta ve incelenmektedir. Sınıfta okuma tiyatrosu yapılarak, çeşitli diksiyon teknikleri ile uygulamalı vurgu ve tonlama dersleri yapılmaktadır. |
||||
INGO102 İngilizce-II (3+0+3) AKTS:4 |
3 |
0 |
3 |
4 |
Zamanlar: Şimdiki zaman, Geniş zaman, Geçmiş zaman, Gelecek zaman yapıları; Kipler: Might, Could, Can, Must, May; Zarflar: Yer, Yön, Amaç, Hal zarfları; Sıfatlar: Sıfatların sırası, Karşılaştırma, Üstünlük belirten yapılar; Edilgen Yapı: Şimdiki, Geniş, Geçmiş, Gelecek zamanda edilgen yapı; Şart Cümlecikleri; Sıfat Tümceleri; Aktarım Cümleleri; Fiil Yapıları: TO, ING; İsim Cümlecikleri; Zarf Cümlecikleri |
||||
HIST102 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi-II (2+0+2) AKTS: 2 |
2 |
0 |
2 |
2 |
Osmanlı Toplum ve Devlet Düzeninin Geri Kalması ve Yapılan Reform Hareketleri; Osmanlı Devletinin Parçalanması ve Ulusal Mücadelenin Başlaması; Mustafa Kemal Paşa'nın Anadolu'da Ulusal Mücadeleyi Örgütlemesi; Birinci T.B.M.M.'nin Açılması; 19201922 Arası Askeri ve Siyasal Gelişmeler; Devrimler ve Karşı Tepkiler; Anayasal Sistemin Kurulması; Cumhuriyet Döneminde İç ve Dış Siyaset; Türk Devriminin Temel Özellikleri ve Etkilendiği Düşünce Akımları; Hukuk, Eğitim, Ekonomi ve Toplumsal Yaşayışta Yapılan Yenilikler; Atatürk İlkeleri ve Bu İlkelerin Genel Nitelikleri; İdeolojik Açıdan Atatürkçülüğün Değerlendirilmesi. |
İKİNCİ SINIF DÖNEM III. |
||||
GÜZ DÖNEMİ |
||||
DERS |
T |
U/L |
YK |
AKTS |
ILK211 Acil Hasta Bakımı-III |
1 |
1 |
2 |
3 |
Giriş, Ürogenital Sistem Hastaliklarında Acil Bakım, Nörolojik Aciller, Bilinç Bozukluklari, Epilepsi ve Acil Bakım, Serebrovasküler Olay, SVO’da Acil Bakım, Kafa içi Basınç Artışı Sendromu (KiBAS), Psikiyatrik Aciller, Fonksiyonel ve Organik Psikozlar, Akut Psikiyatrik Aciller Intihar (Suisid) ve Intihar Girişimi Alkol Intoksikasyonu, Psikoaktif Madde Kullanımına Bağlı Bozukluklar, Yenidoğan ve Pediatrik Acil Bakım, Geriatrik Aciller, Enfeksiyon Hastalıklarında Acil Bakım, Hayvan Isırmaları Ve Böcek Sokmalarında Acil Bakım, Intokslar ve Anjiyoödem, Anaflakside Acil Yaklaşım, GözKulakBurunBoğaz Hastalıklarında Acil Yaklaşım, Suda Boğulma ve Dalış Yaralanmalarında Acil Bakım, Doğal Afetlede Acil Bakım(Deprem, Yıldırım Çarpması, v.b), Genel Değerlendirme Vaka Tartışması |
||||
ILK213 Travma-III |
1 |
1 |
2 |
3 |
Dersin Tanıtımı, Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri, Batın (Karın, Abdominal) Travmaları, Batın Travmalarında Acil Yardım, Üst Ekstremite Travmaları ve Acil Yardım, Alt Ekstremite Travmaları ve Acil Yardım, Çoklu Travma Nedir, Birinci ve İkinci Değerlendirme Nasıl Yapılır?, Çoklu Travmalarda Resüsitasyon, Özel Durumlarda (Pediatri)Travma, Özel Durumlarda (Gebelik) Travma, Özel Durumlarda (Geriatri) Travma, Travmadan Korunma, Travmanın Adli Boyutu, Genel Değerlendirme Vaka Çalışması |
||||
ILK215 Mesleki Uygulama-I |
2 |
4 |
4 |
8 |
Parenteral İlaç Uygulama, Damaryolu açma, İleri Hava Yolu Uygulamaları, İleri Hava Yolu Uygulamaları, EKG giriş, Bradiaritmi algoritmaları, Taşiaritmi algoritmaları, Kardiyoversiyon, defibrilasyon, transkütanöz pace uygulamaları, Vaka senaryoları, Vaka senaryoları, Vaka senaryoları, Vaka senaryoları, Vaka senaryoları |
||||
ILK200 Yaz Stajı |
0 |
0 |
0 |
7 |
Stajın amacı, teorik ve uygulamalı derslerde görülen konuların ve ilgili alandaki rutin uygulamaların, uygun kurum veya kuruluşlarda kurum staj sorumlularının denetiminde yerinde pratik yaparak, mesleki beceri ve deneyim kazandırmaktır. |
İKİNCİ SINIF DÖNEM IV. |
||||
BAHAR DÖNEMİ |
||||
DERS |
T |
U/L |
YK |
AKTS |
ILK212 Mesleki Uygulama-II |
0 |
12 |
6 |
11 |
Ekg Çekmek Ve Ritim Tanımlamak, Acil İlaçlar, Yetişkin Ritim Bozukluklarında Acil Bakım Protokollerini UygulamaI, Çocuk Ritim Bozukluklarında Acil Bakım Protokollerini UygulamaI, Vaka Çalışması. |
||||
ILK214 Acil Arama Kurtarma Çalışmaları |
3 |
0 |
3 |
10 |
Giriş, Travma Hastasının Birincil Değerlendirilmesi, 3.Travma Hastasının İkincil Değerlendirilmesi Travma ve Çeşitleri, Kafa Travmaları: Skalp yaralanması, Beyin Yaralanması, Yüz Travmaları, Kafa Travmalarında Acil Yardım, Omurga Travmaları ve Kırıkları, Omurilik Yaralanması ve Komplikasyonları, 10.Omurga Travmalarında Acil Yardım, Göğüs Travmaları, Göğüs Travmalarında Acil Yardım, Genel Değerlendirme, Vaka Çalışması. |
ALAN DIŞI SEÇMELİ DERS LİSTESİ |
||||
İKİNCİ SINIF III. VE IV. DÖNEM ALAN DIŞI SEÇMELİ DERS LİSTESİ |
||||
SEÇMELİ DERS (2+0 2 AKTS 3) |
2 |
0 |
2 |
3 |
SHS200 Meslek Etiği |
||||
Etik Nedir? / Etik Kuramlara Bir Bakış / Temel Kavramlar: Sorumluluk, Hesap verebilirlik ve Yükümlülük / Etik Analiz; Toplum ve Bilişim Etiği: Toplum ve Teknoloji Arasındaki İki Yönlü İlişki Bilişim Teknolojilerinin Etkileri; İyimser, Kötümser, Bağlamcı Sağlık Sorunları, İşsizlik, Sosyal İlişkiler. Güvenlik, Kötüye Kullanım ve Siber Suçlar; İnsan hakları ve Hasta hakları, Hastane etik kurulları; Tıp meslek etiği ilkeleri ve deontoloji, Tıp meslek etiği ilkeleri ve deontoloji; Etik vaka analizi; Biyoetik; Etik sorunlar ve etik karar verme süreci, tıbbi etik ikilemler; Etik davranış ilkeleri; Mahremiyet; Vaka tartışması. |
||||
SHS210 Sağlık Hizmetlerinde İletişim |
||||
İletişimin tanımı, önemi ve tarihçesi, İletişimin boyutları, türleri, özellikleri, Sözsüz iletişim, Etkili iletişim yöntemleri (dinleme/ empati), Sözlü iletişim, Örgütsel iletişim (yatay ilişki/ dikey ilişki), Duygusal Zekâ, Kendini Tanıma ve Farkındalık, Başkalarını Tanıma ve Empati, İletişim Becerileri, Motivasyon ve Planlama, Sorun Çözme Becerileri, Öfke, Saldırganlık ve Şiddet, İlişki Yönetimi, Sebatkârlık, Sağlıklı Karar Verme, Uzlaşmacılık, Öfkeli hastaya yaklaşım ve yakını ölen bireye yaklaşım, Engelli hastaya yaklaşım, Çocuk ve yaşlı hastayla yaklaşım, Geri bildirim ve istekte bulunma, İletişim çatışmaları ve çözümleri. |
||||
SHS220 Sağlık Hukuku |
||||
Sağlık Hukukuna Giriş, Sağlık Hukukunun Temel Kavramları ve Kurumları, Hasta Hakları Ve Kavramları, Hekim Hakları Ve Kavramları, Tıbbı Müdahalelerde Mahremiyet, Aydınlatma ve Rıza, Tıbbı Müdahalenin Hukuka Aykırılığı, Tıbbı Endikasyon Olmaksızın Yapılan Müdahaleler, Hastane ve Hasta Arasındaki İlişkiler İle Hukuksal Niteliği, Özel Hastaneler İle Hasta Arasındaki İlişkinin Hukuksal Niteliği, Kamu Hastanleri İle Hasta Arasındaki İlişkinin Hukuksal Niteliği, Hatalı Tıbbı Uygulamalar ve Tazminat Sorunları |
||||
SHS230 İşaret Dili |
||||
Türk İşaret Dili'nin (TİD) Tanımı, El ve parmak şekilleri, ellerin vücuda göre konumu, mimiklerin fonksiyonu, Tek ve çift el kullanımı, işaretlerin Türkçe ile ilişkisi, İşaret anlamlandırma, özgün anlatım biçimi, Elbeden uyumu, yüz ifadesimesaj uyumu, Selamlaşma, halhatır sorma, TİD kullanarak işitme engelli bireyle iletişim kurma, Duygu ve düşünceleri aktarma, Egzersiz: İşaret dili ile müzik çalışması |
||||
SHS240 Sağlıklı Beslenme |
||||
Beslenme ve sağlık arasındaki ilişki, yeterli ve dengeli beslenmenin tanımı, Besin ögeleri: karbonhidratlar, yağlar, proteinler, Besin ögeleri: vitaminler, Besin ögeleri: su ve mineraller, Fonksiyonel Gıdalar ve Probiyotik, Beden ağırlığı dengesizliği, şişmanlık ve zayıflık tanımı, oluşum nedenleri, düzeltilmesi, diyet değişikliği, İnsülin tanımı ve etkinliği, diyabet tanı kriterleri, tanı testleri, komplikasyonları, Diabetes Mellitus tanımı, epidemiyolojisi, hastalığın sınıflandırılması, Diabetes Mellitus oluşum nedenleri ve mekanizmaları ile tedavisi, Özel durumlarda beslenme, Hastalıklara göre beslenmeKanser hastalarında beslenme, Enfeksiyon hastalıklarında beslenme, Hastalıklara göre beslenmeSinir sistemi hastalıklarında beslenme, Sindirim sistemi hastalıklarında beslenme, Hastalıklara göre beslenmeKalp damar hastalıklarında beslenme, Böbrek hastalıklarında beslenmeSolunum sistemi hastalıklarında beslenme, Ülkemizde ve Dünya’da görülen beslenme sorunları ve epidemiyolojisi, Ulusal besin ve beslenme plan ve politikalar. |
||||
SHS250 İklim Değişikliği ve Küresel Ekoloji |
||||
Bu ders iklim değişikliği kavramı ile sebep ve sonuçlarına genel bakış, iklimi oluşturan faktörler, iklim tipleri ve iklim simülasyonları, ekoloji kavramı ve ekolojinin bileşenleri, biyosfer kavramı ve küresel döngüler, ekosistem kavramı, ekosistemde madde döngüleri ve ekosistem hizmetleri, iklim değişikliğinin sebepleri ve sonuçları ile iklim değişikliği ile küresel, toplumsal ve bireysel mücadele konularını içermektedir. |
||||
SHS252 Sağlık Hizmetlerinde Kriz Yönetimi ve Öfke Kontrolü |
||||
Kriz, öfke kontrolü ve stres gibi faktörlerin nedenlerini anlayıp stresle başa çıkmanın yollarını açıklamak, stres durumlarında öfke kontrolünü sağlamak. |
||||
SHS254 Etkili Sunum Yapma Teknikleri |
||||
Ders kapsamında, başarılı bir sunumun gerçekleştirilmesinde önem taşıyan unsurlar ele alınacaktır. Genel sunum planının hazırlanması, dinleyicilerin analizi, sunumda sesi doğru ve etkili kullanabilme, beden dilinin etkin kullanımı, sunum korkusunun yenilmesine yönelik tedbirler incelenecektir. |
||||
SHS256 Girişimcilik |
||||
Girişimciliğin Temel Fonksiyonları, KOBİ’lerin Ekonomiye ve Sosyal Hayata Katkıları. KOBİ’lerin Zayıf Yönleri ve Türkiye’de KOBİ’lere Destek Sağlayan Kuruluşlar. Franchising Sistemi ve Yatırımcıya Sağlayacağı Faydalar. Pazarlama ve Tutundurma Stratejileri. İş Planı ve Bölümleri analiz etme |
||||
SHS270 Teknoloji Bağımlılığı |
||||
Teknolojinin tarihçesi ve tanımı, teknoloji bağımlılığının türleri, kişisel ve toplum zararları, bağımlılıkla mücadele ve teknoloji bağımlılığının tedavisi |
||||
SHS280 Nanotıp ve Uygulamaları |
||||
Nanoteknoloji ve nanotıp alanının temelleri, bu alanda son yıllarda yapılan çalışmalar. |
||||
SHS290 Nanoboyut ve Nanoteknoloji |
||||
Nano boyutlu malzemeler; kimyasal, fiziksel ve biyolojik yöntemler ile nanomalzeme sentezi nanomalzemelerin karakterizasyonu; nanoteknolojide disiplinler arası yaklaşım; nano boyutta üretim; medikal alanında nanoteknoloji; nano boyutta kimyasal davranışlar; nanomalzeme endüstrisini kapsar. |
ALAN İÇİ SEÇMELİ DERS LİSTESİ |
||||
İKİNCİ SINIF III. VE IV. DÖNEM ALAN İÇİ SEÇMELİ DERS LİSTESİ |
||||
SEÇMELİ DERS (2+0 2 AKTS 3) |
2 |
0 |
2 |
3 |
AADS210 Adli Acil Durumlar |
||||
Adli Tıp Tanımı, Adli Tıp Prosedürü, Adli Tıp Muayenesi, Çocuk İstismarı ve Cinsel Suçlar, Olay yeri inceleme, Olay Yeri Delil Koruma, Kitlesel Ölümlere Müdahale, Acil Durum Tanımı, Acil Durum Kapsamına giren olaylar ve müdahaleler, Acil Durum Yönetimi, Acil Durum Planları, Tıbbi Uygulama Hataları, Aİle İçi Şiddet ve Ateşli silah yaralanmaları, Çocuk Etik Hakları |
||||
GSS210 Genel Sağlık Bilgisi |
||||
Genel Tanımlar, Hastalıklardan korunma, İnfeksiyonlardan Korunma (Asepsi, antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon), Toplumda Sık Görülen İnfeksiyon Hastalıkları (Tbc, hepatit, AIDS, akut infeksiyonlar), Toplumda Sık Görülen Kronik Hastalıklar (Diabet, astım, kanser, hipertansiyon, kronik kalp hastalıkları), Kadın Sağlığı, Aile Planlaması, Çocuk Sağlığı, Ruh Sağlığı ve Stresle Mücadele, Gençlik ve Uyuşturucu, Alkol Bağımlılığı, Kazalardan Korunma |
||||
FRS210 Farmakoloji |
||||
Farmakodinami ve farmakokinetik, Anestezik ajanlar, Antiaritmikler, Antihipertansifler, Vazodilatörler, Antiiskemikler, Konjestif kalp yetmezliği tedavisinde kullanılan ajanlar, Antimikrobik ajanlar, İlaç endüstrisi, Kanama pıhtılaşma mekanizmaları, AntikoagulanlarHeparine bağlı trompositepeniAntitrombin 3 eksikliği, AntifibrolitiklerAntiagreganlar, Antidiabetikler, Kemoterapi ve immünosüpresyon ajanları. |
||||
HSS210 Halk Sağlığı |
||||
Halk sağlığında temel kavramlar, Temel sağlık hizmetleri, Türkiye'de sağlık örgütlenmesi. Sağlıkta dönüşüm projesi, Anaçocuk sağlığı, Aile planlaması, İş ve işçi sağlığı, Yaşlı sağlığı, Sosyal ve bulaşıcı hastalıklar, Enfeksiyon hastalıklarının önlenmesi ve Kontrolü, Sağlık eğitimi, Sağlığın geliştirilmesi ve sağlıklı yaşam, Toplum ruh sağlığı, Yeterli ve dengeli beslenme, Çevre sağlığı |
||||
EKGS210 Elektrokardiyografi Analizi |
||||
Kalbin ileti sistemi, EKG Derivasyonları, EKG Dalgaları, Normal Sinüs ritmi, Aritmiler, Kardiyak Hipertrofinin EKG Bulguları, İnfarktüs ve EKG Bulguları, Hipertrofiler ve EKG bulguları, Pulmoner Emboli ve EKG Bulguları, HipoHiperpotasemi ve EKG Bulguları, HipoHiperkalsemi ve EKG Bulguları Kardiyak Transplantasyon ve EKG Bulguları, EKG değişikliğine neden olan diğer durumlar.
|
||||
TOKS210 Toksikoloji |
||||
Toksikolojinin tanımı ve önemi, Zehir ve zehirlenme kavramı, Zehirlerin girişyolları, etki mekanizması, Pestisitler, Zehirli gazlar ve buharlar, Organik çözücüler, metalik zehirler, Radyasyon ve radyoizotoplar, Mikotoksinler, Gıda zehirlenmeleri, Bakteri toksinler, Bitkisel zehirler ve hayvansal zehirler bu dersin içeriğini oluşturmaktadır |
||||
NBT210 Nanobiyoteknoloji ve Uygulamaları |
||||
Nanobiyoteknoloji'nin Temelleri, Uygulama Alanları, İlaç Hedefleme ve Taşıma Sistemleri, Protez ve İmplantlar, In-vitro Uygulamalar, Nanobiyosensörler, Diyagnostikler, Kontrast Arttırıcı Uygulamalar, Radyofarmasötikler. |
||||
NİH210 Nanotenolojik İlaç Hedefleme Metotları ve Uygulamaları |
||||
İlaç hedefleme yöntemlerinin tarihsel süreci, amacı, temelleri, hedeflendirme yöntemleri ve farklılıkları, literatür örnekleri, uygulama metotları ve alanları |
||||
TFU210 Tıbbi Fizik |
||||
Fiziğin alt bilim dallarının temel kavramlarının, ilkelerinin ve yasalarının işlenmesi, tıbbi ve biyolojik sistemlerle bu kavramların, ilkelerin ve yasaların ilişkisinin anlatılması ve yeni multidisipliner tıbbi bilim dalları bağlamında fiziğin konumunun ve öneminin vurgulanması. |
||||
NMY210 Nanomanyetik ve Nanomultiferroik Yapılar ve Uygulamaları |
||||
Manyetik moment kavramı, manyetik dizilim, temel manyetizasyon terimleri ve parametreleri, manyetizma çeşitleri, manyetik momentler ve etkileşimler, nano boyutta manyetizma kavramı, multiferroik yapılar, manyeto-elektrik özellik, parçacıklar arası etkileşimler, manyetik ve multiferroik nano yapıların uygulama alanları |